neděle 8. listopadu 2015

Darklands - Párky s kyselým zelím



V čem tvůrci Darklands selhali?


Nápady uvedené v předcházejícím příspěvku jsou skvělé. Jejich systémová implementace je také na vysoké úrovni. Propracovanost prostředí po stránce věrnosti, detailu a atmosféry je úžasná. Bojové možnosti a ovládání hry jsou ucházející. Bohužel všechno sráží gameplay, tedy to, jak se celá hra hraje, protože Darklands dříve či později začnou nudit. A to je vcelku fatální nedostatek. Na druhou stranu to není nedostatek neodstranitelný, stačil by trochu jiný přístup, zejména v oblasti rozložení zdrojů a sil tvůrčího týmu, a Darklands mohly být dokonalé. V čem že tedy jsou ony kameny úrazu?


Nutnost grindu

Někoho může grind bavit. Mě nudí a otravuje. A blbé je, že pokud se v Darklands chcete někam pohnout, tak se bez něj neobejdete. Na druhou stranu nemůžu říct, že je v této hře grindování zcela mimo mísu, protože co si budeme nalhávat, přirozenou součástí života je rutina. A pokud na základě Darklands dojdete k závěru, že každodenní život ve středověku probíhal na ose tržiště-lapkové-kostel-lakomý pan biskup-loupeživí rytíři-poutníci, a to pořád dokola, tak asi nebudete daleko od pravdy. Takže z hlediska věrnosti je takové opakování vcelku ok. Jenže Darklands mají ještě jeden aspekt, a to je sandboxově explorovací povaha herního světa. A tady už ten grind vadí - pokud máte před sebou k objevování celou velkoněmeckou říši, ale hra vás nutí opakovat stále tu samou činnost nebo se vám na cestách děje pořád to samé, tak to prostě není moc velká zábava. Nebo alespoň ne pro mne.

V Darklands potkáte dokonce dva druhy grindu:

 1) Grind pro peníze
Abyste mohli vylézt z města, musíte se lépe vybavit po stránce zbraní a zbroje. Abyste na to získali prostředky, musíte se ad nauseam potloukat po nocích v chudinské čtvrti a pobíjet lupiče. I tak budete zpočátku umírat, ale jakmile si navléknete trochu lepší brnění, začnete se finančně dostávat do plusu, což vám otevře dveře k ještě lepšímu brnění, díky kterému si městští lupiči už vůbec neškrtnou a vy můžete vyrazit do krajiny.

Bohužel, tohle prostředí uvidíte v úvodní fázi až příliš často...


2) Grind pro znalosti
Ono to docela dlouho není patrné, ale ve hře se skrývá hlavní dějová linie, sestávající z několika náročných encounterů. Ty ale nedáte bez podpory velkého arzenálů alchymistických lektvarů nebo modliteb ke světcům. V praxi je snazší operovat s tím prvním, tedy s alchymií, ale k tomu potřebujete alchymistické formule, a ty sehnat není vůbec snadné. Ve (skoro) každém městě sedí alchymista, ale protože jsou bez výjimky namyšlení a arogantní, ve většině případů se s vámi prostě odmítnou bavit.

I tuhle hlášku uslyšíte až příliš často...


Nepodařilo se mi vyzkoumat, na jaké sociální či vzdělanostní dovednosti to závisí. Dokonce i názory hráčů na zasvěcených fórech se různí - někdo tvrdí, že klíčovou dovedností je Alchymie, jiný zase zmiňuje vlastnost Inteligenci, jiný zase sází na kombinaci Speak Common a Alchymie u jedné postavy, další zase na kombinaci různých dovedností u různých členů skupinky + věhlas, a někdo hovoří prostě o štěstí. Po odehraných 70 hodinách bych se klonil k tomu poslednímu.
Takže musíte začít obcházet německá města jenom kvůli tomu, abyste zkusili tu nepříliš velkou šanci, že se s vámi bude místní alchymista vybavovat.
V případě informací o světcích je sociálně ekonomická bariéra nižší, ale zase je problém v tom, že světců je bambilion, každý uděluje jiné požehnání a v každém klášteře jich "znají" jenom pár, takže i v tomto případě se musíte vydat na cesty po Německu, abyste se dostali k modlitbám k těm správným světcům.
Tenhle cestovatelský grind by byl zábavný, kdyby vás po cestě čekaly pestřejší události. Jenže jejich paleta je malá, a tudíž nemáte pocit objevování středověkého Německa, ale právě tupého grindu.



Malá pestrost náhodných událostí


Když si vezmete tu hrstku událostí, které vás v Darklands mohou na cestách (nebo i ve městě) potkat, tak nemůžete popřít, že jsou skvělé vymyšlené a napsané. Díky nim má hra hutnou a přesvědčivou atmosféru a škála způsobů, jakým můžete každý encounter řešit, je úžasná. Jenže jich je málo.
Na druhou jsou některé scénáře možná až zbytečně přebujelé. Třeba ta historka popsaná v úvodu minulého příspěvku. Ano, ve chvíli, kdy tohle absolvujete poprvé, jste nadšeni. Ale faktem je, že tímto řetězcem událostí nebudete procházet moc často, a to ani v případě, kdy pro svou družinku zvolíte kriminální kariéru, protože ve vašem zájmu pochopitelně bude krást bezpečně. Což znamená, že tady tvůrci hry vynaložili energii a datovou kapacitu tak trochu zbytečně. A takových scénářů by se ve hře našlo víc, namátkou třeba dobývání hradů loupeživých rytířů. Pokud byli při tvorbě Darklands omezeni časem a penězi, měli na méně často hraných scénářích ušetřit a místo toho nasekat víc náhodných encounterů, se kterými by bylo cestování po Německu zábavnější.

Míříme k finální pevnosti Zla.

Ale nakonec všechno dobře dopadlo. Prost!

Žádné komentáře:

Okomentovat