středa 27. listopadu 2019

Dungeons & Dragons Online - Jedeme dál!




Čas letí jako splašený, čtyři roky uplynuly jako voda a v Dungeons & Dragons Online se nashromáždilo tolik nového obsahu, že stálo za to pořídit si tříměsíční předplatné a všechno si to projet. (A nutno dodat, že to vyšlo tak akorát na ty tři měsíce, tedy když nepočítám nejnovější packy Masterminds of Sharn a Keep on the Borderlands.)



Co se během té doby změnilo v DDO obecně?

Některé věci se v DDO nezmění. Třeba dům Cannith bude vždycky vyvíjet bojové stroje.


Přibyly nějaké nové rasy (gnómové, lesní elfové, dragonborn, aasimar), nová obtížnost Reaper (ještě vyšší než Epic), změnila se řada vývojových stromů prestige classes (ve hře jsou označované jako enhancement trees), updatem z prosince 2015 byl zvednut maximální level z 28 na 30, a především došlo k výraznému překopání systému náhodně generovaných předmětů (o rok později byl adekvátně aktualizován i systém výroby předmětů domu Cannith).

Vlevo můžete vidět tzv. ikonického hrdinu, zvláštní druh povolání, respektive pevně daná kombinace povolání a rasy, v tomto případě warforged paladin, se kterým můžete začít na 15. úrovni.

V jeho důsledku je náhodně generovaná výbava postav zpřed tohoto updatu výrazně slabší než ta stávající. Zároveň do systému přibyla spousta nových druhů vlastností, které se mohou na náhodně generovaném lootu objevit, což bohužel znamená, že je o dost těžší vytáhnout si z truhly předmět s žádoucí kombinací smysluplných vlastností. Ale když už se zadaří, tak je vylovený předmět lepší než by byl předmět pro adekvátní level před updatem.

Pořád jde ale hlavně o kostky...
 Hru už nevyvíjí firma Turbine, ale od roku 2017 studio Standing Stone Games, které se v zásadě zformovalo ze stávajících vývojářů DDO (a Lord of the Rings Online, tam došlo ke stejnému přesunu). Také mi přišlo, že na serverech ubylo lidí. Pokud vím, tak se žádné servery nezavíraly, ale před čtyřmi lety fungovaly hlavní veřejné huby, jako třeba čtvrti města Stormreach, ve třech nebo čtyřech instancích, teď už nikoli. A taky aukce v porovnání se stavem před čtyřmi lety zejí prázdnotou a podobná situace je i u nabídky obchodníků přeprodávajících loot od hráčů.

... a draky.

S poklesem zájmu může také souviset změna provozovatele, protože něco velmi podobného se odehrálo mezi úplně první distributorem, Atari, a Turbine v roce 2009. Tehdy se podle všeho přestala tři roky stará hra Atari rentovat, takže ji chtělo zaříznout a vrhnout síly a finance do nového free-to-play MMO RPG Neverwinter. Což se týmu Turbine, který hru vyvíjel a po technické stránce provozoval, nelíbilo, takže se rozhodli se z područí Atari právně vyvlíknout (což nebylo úplně jednoduché, protože licenci na videoherní zpracování D&D drželo Atari) a přejít na free-to-play model s mikrotransakcemi, což byl velmi úspěšný tah, který udržel DDO naživu až do dnešních dob.
Tentokrát se tento přechod obešel bez právních tahanic, nicméně lze předpokládat, že Turbine (spadající pod Warner Bros.Interactive Entertainment) nebyli spokojení s obchodními výsledky DDO z posledních let, a objevily se i informace, že Turbine dostali od Warner Bros. pokyn přesunout síly na vývoj free-to-play mobilních her. Každopádně DDO žije vesele dál (již třináctý rok, což rozhodně není málo), i když to po finanční stránce už asi nebude taková paráda jako dřív.

Do aktuální série článků o DDO mám screenshotů víc než textu, takže to s nimi trochu vytapetuji. Na této sérii je hezky vidět pestrost prostředí a architektury, a také jak trefné a originální hávy jim designéři vyrobili. Tento úvodní obrázek je z vchodu do pevnosti underdarkových drowů.

A tenhle je i chrámu drowů eberronských, tj. džungle obývajících divochů, kteří uctívají škorpioního boha Vulkoora.

Džungle Xen'Driku

Ruiny prastarých obřích staveb, tady konkrétně tábor Meridia ve Vale of Twilight.

Architektura rybolidí sahuaginů

Podzemní trpasličí město Tethyamar, leží pod horami, které oddělují poušť Anauroch od lesu Cormanthor s ruinou Myth Drannoru (tj. podstatně severněji než je Cormyr, kam je umístěna forgottenrealmsovská expanze DDO).

Takhle to vypadá, když na Eberron probublává Xoriat, Rovina šílenství.

Takhle idylicky vypadá vesnička Eveninstar, která je pro vás DDO základnou na Faerunu, hlavním kontinentu Forgotten Realms.

Po samostatných expanzích Menace of the Underdark a Shadowfell Conspiracy, které z Eberronu zabrousily do Forgotten Realms, se hráči v prosinci 2017 dočkali výletu do třetího kampaňového settingu v rámci jedné hry, Mists of Ravenloft (tomu věnuji příspěvek někdy příště), a přednedávnem vyšlo rozšíření Masterminds of Sharn, v němž budou hráči moci navštívit největší a nejmocnější město hlavního eberronského kontinentu Khorvaire, Sharn. (Dějiště základní části hry, město Stormreach s okolím, situované na severním pobřeží kontinentu Xen'Drik, leží z hlediska hlavních historicko-politických událostí settingu zcela na okraji.)

Během posledních čtyř let dorazily i nové příšery, jako třeba mantikora nebo sea lion a v neposlední řadě se ve hře objevila řada nových questů, v naprosté většině ve formě placených balíčků. Pro D&D fanoušky jsou asi nejzajímavější ty questy, které čerpají z pokladnice klasických D&D modulů, a v příštím příspěvku bych se chtěl pověnovat právě jim.

Žádné komentáře:

Okomentovat