pondělí 23. prosince 2019

Dungeons & Dragons Online - Poklady minulosti


Přišel čas probrat balíčky dobrodružství, které v DDO přibyly za poslední čtyři roky. Jsou mezi nimi nové, původní kusy i remaky klasických D&D modulů.


Haunted Halls of Eveningstar

Prvním retro počinem byly v dubnu 2014 Haunted Halls of Eveningstar.



Eveningstar je městečko v Cormyru, použité jako hub pro expanzi Menace of the Underdark, takže použití právě tohoto modulu, který v papírové podobě vyšel v roce 1992 (takže zas až tak prehistoricky klasický není), se vyloženě nabízelo (bůhví, jestli se s ním od začátku nepočítalo, expanze MotU vyšla v červnu 2012).

Tohle je bohužel jediný retro quest, se kterým nemám osobní zkušenost – je pro postavy na 28. levelu a já mám nanejvýš postavu s levelem 24, a vylevelovat s ní výš by znamenalo chodit již mnohokrát absolvované questy na epickou obtížnost, což mě moc neláká. Jisté je, že tenhle quest je výjimečně rozsáhlý, netypicky strukturovaný a zřejmě není určený k tomu, aby ho skupina prošla v rámci jediné návštěvy (což je rys i dalšího podobného modulu, Temple of Elemental Evil).

The Temple of Elemental Evil
Další v pořadí byl již vyhlášenější The Temple of Elemental Evil (duben 2015) z pera samotného Garyho Gygaxe (a Franka Mentzera).



Ten v papírové podobě vyšel v roce 1985 a obsahoval starší Gygaxův modul Village of Hommlet z roku 1979. Stejnojmenná hra od Troika Games z roku 2003 ho adaptovala celý, do DDO zapracovali jenom ToEE samotný, bez Hommletu.

Cover předchozího PC zpracování téže látky

 Quest je rozdělený do dvou částí, obě jsem na několik pokusů odehrál až do konce a podle mě se tady autoři dost sekli. Chápu, že chtěli tento quest coby vyhlášenou klasiku adaptovat věrně a v celé šíři, ale délka a náplň ToEE je jednoznačně nevhodná pro DDO quest. Pen and paper ToEE můžete buď kdykoli přerušit, nebo mu s kamarády věnovat celé odpoledne, ale v DDO nemůžete udělat ani jedno z toho. Tady prakticky není jiné řešení, než napoprvé quest pouze zmapovat, a pak tam jít napodruhé a vzít to zkratkou, což je poněkud zbytečné a otravné. Tím spíš, že náplň questu není příliš zábavná – v celém první podlaží je jediný zajímavý encounter (tj. takový, který vás nutí strategicky uvažovat nebo udělat něco jinak než obvykle), a to se mu ještě můžete vyhnout. Ta samé platí o všech čtyřech elementálních templech v druhém podzemním podlaží – prostě to všechno musíte vytlouct, jediný puzzle "naber vodu z fontánky v pravém rohu místnosti a nalej ji do bazénku v levém rohu místnosti" je vskutku prostinký.


Poměrně věrně převedený obal původního dobrodružství

A ještě detail vrat do chrámu


Zajímavější je až třetí level, který má ale jen dvě místnosti. V té první vám život znepříjemňuje specifické prostředí a v druhé váš čeká boss fight, vlastně jediný zajímavý encounter celého questu, přesněji řečeno celého ToEE Part One, protože zatím byla řeč pouze o první ze dvou částí. Je to zkrátka strašně dlouhé a nudné, s výběrovějšími questy ze Stormreache nelze ToEE srovnávat ani omylem.

Pro srovnání mapa prvního podzemního podlaží Templu z původního modulu, ToEE od Troika Games a z DDO. Jak Troika Games, tak Turbine si dali práci s co nejpřesnějším převodem. Podle mě především kvůli fanouškům, protože ani z hlediska architektury není na tom levelu nic úžasného, natož z hlediska náplně.





A s Part Two je to bohužel podobné. Ten aspoň není tak dlouhý, protože ze čtyř elementálních podlevelů stačí projít jen jeden, ale i tady máte pocit, že jenom chodíte a tlučete zaměnitelné potvory. Finální souboj s houbovým démonem je fajn, ale když to mám zhodnotit jako celek, tak mi vážně nejde na rozum, proč se rozhodli adaptovat tento quest tímto způsobem.
Zajímavost: V případě tohoto questu se jedná o výpravu do settingu Greyhawk (!).


Against the Slave Lords
V září 2016 vytáhli další sérii, podle mého názoru ne tak slavnou, ale o to starší – čtyřdílnou sérii Against the Slave Lords z let 1980–1981, z níž byly do DDO adaptovány první tři díly.



Bohužel i o ní platí, že za mnoho nestojí. Všechny tři quest jsou velmi dlouhé, monotónní a bez zajímavých encouterů, prostě vytloukačka bez šťávy. Ani v tomto případě nechápu, proč se rozhodli zrovna pro tuto sérii modulů, a když už tak učinili, proč se snažili co nejvěrněji držet předlohy.

Jeden z mála pamětihodných okamžiků s celé sérii Against the Slave Lords - úzká chodbička zalepená medem z úlů.


White Plume Mountain and Other Tales
Tento balíček z července 2018 obsahuje celkem pět questů – čtyři velmi povedené Other Tales, které jsou ovšem nově napsané a odehrávají se ve Stormreachi a blízkém okolí, a opět jednu vyhlášenou vykopávku, White Plume Mountain, která vyšla poprvé v roce 1979, s barevnými ilustracemi v roce 1981, v roce 1987 ve sbírce Realms of Horror, v roce 1999 vyšla v reprintu jako součást výročního boxed setu, v roce 2005 byla ve verzi pro třetí edici D&D poskytnuta ke stažení zdarma, v roce 2013 vyšla ve sbírce Dungeons of Dread a v roce 2017 ve sbírce Tales from the Yawning Portal, konvertovaná do páté edice D&D. Její ediční historie samotná je dokladem toho, o jak úspěšný a oblíbený modul se jedná.


 
Dungeon, skrývající se v hoře s bílou chocholkou, se skládá z řady místností, z nich každá představuje nějakou specifickou výzvu, pro jejíž překonání musí hráči zapojit mozek, ne se jenom prosekat do pohody. V tom byl tento modul bezesporu výjimečný. Na druhou stranu taková skladba místností vede k tomu, že to celé působí nelogickým dojmem dungeonu, který jakoby zkonstruoval šílený kouzelník, aby v něm mohl testovat a trápit dobrodruhy. Což odpovídá backgroundu celého modulu, on ho skutečně vyhloubil a zařídil šílený kouzelník, ovšem takové dungeony postrádající racionalitu jsem nikdy neměl v oblibě a sám autor tohoto modulu řekl, že námět typu !dungeon pro pobavení šíleného kouzelníka" byl klišé už v roce 1979.  

Úvodní loading screen


Tak jako tak, digitální adaptace tohoto modulu do DDO se narozdíl od dvou předchozích modulů povedla. Což je trochu paradox, protože v rámci klasické RPG sehrávky by mě absence nějakého rozumného příběhu dost iritovala, ale v komputerizované formě jsem se při hraní tohoto modulu velmi dobře bavil, a to i přesto, že některé vychytávky, nad kterými se museli hráči zamyslet, se nedaly do herního systému DDO dost dobře přenést.

Žádné komentáře:

Okomentovat