neděle 29. ledna 2012

Turbine, Atari, Warner Bros. a další


Nedávno ohlášené rozšíření pro Dungeons & Dragons Online: Eberron Unlimited (dříve Dungeons & Dragons Online: Stormreach) s názvem Menace of the Underdark (tedy cross-over Eberronu a Forgotten Realms) je samo o sobě zajímavé, jenže co o něm napsat, když každý článek, který o tom kdo na internetu napsal, obsahuje vše podstatné.
Snad jen dvě poznámky:

1)    Mimo jiné dobroty má tenhle update přinést hráčům i hratelné povolání druida – o kterém se (sice velmi mlžně, ale přece) mluvilo už někdy v roce 2008...  
2)    Na první pohled to vypadá krásně a jednoduše, nicméně tenhle update je jenom pro postavy na 20.–25. levelu, a narozdíl od datadisků k NWN se v DDO, jako v každém jiném MMO RPG, musíte na ten level dostat. Nebo řekněme aspoň na 18. level. Což znamená, že nestačí stáhnout si free-to-play DDO: Eberon Unlimited a koupit si k němu datadisk Menace of the Underdark, protože ve hře je pouze 5 free-to-play questů pro 13.–18. level, které by člověk musel grindovat dokola, aby se přiblížil té dvacítce. Nebo samozřejmě může grindovat favor, za něj zdarma dostává turbine body, za které se kupují adventure packy, ale ani jedna varianta není zrovna nejzábavnější.



Nicméně mi to připomnělo něco jiného, a to nedávnou historii online hraní ve stylu D&D jako celku. To totiž prošlo v posledních třech letech extrémně zajímavým vývojem.

MMO RPG Dungeons & Dragons Online: Stormreach vyšlo začátkem roku 2006 po cca dvouletém vývoji. Vývojáři byli Turbine, vydavatelé a distributoři Atari a Codemasters (Atari hru distribuovali v Severní Americe, Jižní Americe a Austrálii, v Evropě Codemasters). Jak už to tak u MMO RPG bývá, počáteční zájem hráčů relativně rychle opadl. V polovině roku 2009 to už začalo celkem smrdět, updaty chodily s čím dál tím větším zpožděním, zejména tedy na evropských serverech, na které se nový obsah dostával ještě později než na americké. Zhruba v polovině roku ale Turbine (tj. vývojáři a provozovatelé) vyhlásili, že přecházejí na free-to-play systém s mikrotransakcemi. A víceméně souběžně s tím vyhlásili, že žalují Atari za to, že jim házejí klacky pod nohy. Konkrétněji tedy že o hru vůbec nepečují, dlabou na propagaci a distribuci a všechno řeší se strašnými průtahy. A že je navíc podezřívají, že chtějí DDO potopit, protože už neoficiálně zadali jinému studiu práci na novém D&D MMO RPG z prostředí Forgotten Realms, konkrétně z velmi oblíbeného města Neverwinter. Licenci na užití D&D značky a reálií pro videoherné účely totiž drželi Atari. Tímhle prohlášením Turbine samozřejmě dostali hráče DDO na svou stranu. Atari odpovědělo nějakou protižalobou (nakonec to skončilo mimosoudním vyrovnáním, jak se dočtete níže).

Tehdy (i teď) to na mě působilo dojmem, že Atari jsou pěkný zmrdi a vychcánci. DDO jasně skomíralo (stejně jako naprostá většina MMO RPG táhlo, když bylo nové, ale pak o něj hráči ztratili zájem). Pro Atari by asi skutečně bylo výhodné nechal ho pomalu dochcípat (nějaký ty prachy ze subscriptions se přejecen hodí, že), a pak vyrukovat s novým MMO RPG ze super populárních Forgotten Realms, a ještě navíc se svézt na relativně úspěšných hrách NWN1 a NWN2 – nezapomínejme, že u nich nešlo jenom o prodeje, ale i o nemalou bandu fanoušků, kteří se na něj nabalili a vytvářeli v Aurora toolkitu další a další dobrodružství. A třetí výhodou by bylo to, že by hra jela podle nejnovějších pravidel, tedy podle 4. edice D&D, v níž je velmi patrný vliv dnes již světu vládnoucích MMO RPGs a která by se tudíž velmi dobře do MMO RPG implementovala. Jako novinka by to zase frčelo a po pár letech by se to třeba zase zavřelo. Prostě to vážně vypadalo, že Atari začali chytračit a vymejšlet kurvárny. Turbine asi něco takovýho čuli a přišli s nápadem přejít na mikrotransakce (těžko říct, jestli ten nápad přišel nezávisle na narůstajících obstrukcích ze strany Atari, nebo jestli byl jejich přímým důsledkem). Jenže Atari o mikrotransakce nestálo. Možná proto, že se tenhle model ještě žádné firmě nijak výrazně nepovedl, ale taky možná proto, že už si budoucnost DDO naplánovali po svém. Každopádně Turbine se vzbouřili a převzali otěže, DDO přešlo od září 2009 na systém free-to-play s mikrotransakcemi, které se nečekaně povedl, přilákal spousty nových hráčů a hru vyvedl ze stádia klinické smrti. Zajímavé bylo, že tohle proběhlo jen na amerických serverech – v Evropě hru spravovali i nadále Codemasters a žádné mikrotransakce se nekonaly, nicméně v tuhle chvíli prakticky ustalo i updatování herního obsahu na evropských serverech. Tahle fáze trvala v Evropě až do srpna 2010. Jaký to asi byl pocit, sledovat, jak do vaší oblíbené hry přicházejí další dobrodružství, rasy, levely a dovednosti, ale to všechno jenom u sousedů? Brrr. (Nakonec v srpnu 2010 došlo k přesunu postav z evropských serverů na americké a evropské servery byly zavřeny).

Mezi Atari a Turbine tudíž zřejmě došlo i k tahanici o licenci na D&D pro videohry. Nakonec se dohodli – zejména asi díky tomu, že Turbine byli v dubnu 2010 zakoupeni společností Warner Bros. Ti koupi odůvodňovali mimo jiné i tím, že se jim líbí funkční systém mikroplateb, který Turbine vyvinuli – a který byl v září téhož roku (prý s úspěchem) aplikován na další hru vytvořenou a provozovanou Turbine, tedy The Lord of the Rings Online. (Tentokrát se to týkalo i evropských serverů, které v té době spravovali Codemasters, nicméně v dubnu 2011 je předali Turbine.) Podrobnosti ohledně toho, jak byl tento spor vyřešen, se mi nepodařilo dohledat (je dost dobře možné, že nebyly zveřejněny). Jisté však je, že v současné době se v DDO neobjevují žádné copyrighty Atari, ani jejich logo. Figuruje tam pouze Turbine, Hasbro a Wizards of the Coast.



Souběžně s tímhle sporem absolvovalo Atari ještě jednu soudní při, která s tou dédéóčkovou částečně souvisí. V roce 2009 Hasbro (tj. majitel vydavatele D&D Wizards of the Coast a tedy i držitel licence na D&D) zažalovalo Atari, že nějací vývojáři patřící pod divizi Atari Europe, jež je částečně vlastněná firmou Namco Bandai (která je arch-enemy Hasbra), vyvíjejí nějakou D&D videohru, a že je to vlastně zrada, protože tím se licence na D&D, tedy součást rodinného stříbra firmy Hasbro, dostává do rukou jejímu nenáviděnému nepříteli. I tohle skončilo v srpnu 2011 mimosoudním ujednání, jehož výsledkem podle oficiální zpráv je, že Atari může takovou hru vyvíjet, ale jen pod dohledem Wizards of the Coast a Hasbra.



Zajímavé je, že o pár měsíců předtím vydalo Atari podle všeho dost nepovedenou hru Dungeons & Dragons: Daggerdale, která jenom podtrhovala necitlivý a neuctivý přístup Atari k téhle herní licenci. Hru jsem ještě nehrál, ale podle všech ohlasů se Atari rozhodli udělat blbý, levný, nudný a nedotažený 3D klon Diabla, svést se na očekáváních spojených s Diablem 3 a tedy vytěžit z licence maximum. Já tedy nevím, ale kdybych se rozhodoval, jestli mám Atari licenci ponechat, nebo je poslat do hajzlu, asi bych vzal do úvahy, kolik špatných rozhodnutí se jim podařilo udělat v souvislosti s DDO (a všichni víme, jak jsou zrovna dneska MMO RPG v kurzu) a že se následně rozhodli vydat pod licencí mého rodinného stříbra nepokrytě béčkový titul (který podle všeho není tak blbý jenom proto, že se nepovedl, ale hlavně proto, že ho při vývoji úmyslně ošidili). Ale budiž, i Hasbro asi bude především tupá, nadnárodní společnost, pro kterou mají jí vlastněné licence pouze finanční hodnotu, a nějaká přidaná hodnota v podobě tradice, kvality a tak podobně je vlastně nezajímá. Výsledkem je každopádně poměrně překvapivý stav – licenci pro užití D&D ve videohrách mají po poměrně dlouhé době (cca 12 letech) dvě různé společnosti – Turbine pro DDO a Atari pro hru Neverwinter. Nicméně i před těmi cca15 lety, kdy drželo licenci pro vývoj videohry podle (A)D&D několik firem zároveň, to měly ty firmy rozdělené podle settingů (Forgotten Realms, Ravenloft, Birthright, Mystara). Dneska to vypadá, že relativně brzy budou vedle sebe existovat dvě hry z Forgotten Realms a jejich souběžná existence bude ještě podtržená tím, že obě budou MMO, takže jejich vývojáři/distributoři je budou udržovat v provozu skutečně kontinuálně, ne že se jenom v rozmezí pár měsíců objeví na pultech, jako tomu bylo dřív.

Žádné komentáře:

Okomentovat