pondělí 25. června 2012

Blood Bowl - krev, pot a skluzy


Jak už bylo řečeno v předcházejícím příspěvku, Blood Bowl je pěkně brutální verze amerického fotbalu ve fantasy prostředí. "Fantasy" znamená elfy, trpaslíky, minotaury, upíry, kouzelníky a podobnou havěť a "brutální" znamená, že můžete soupeřova hráče vážně zranit nebo i zabít, ať už při blokování, faulování nebo za použití tajné zbraně, třeba takové otrávené dýky nebo motorové pily.



Elektronický Blood Bowl dokáže zcela dostatečně nahradit svého tabletop předchůdce. V mnoha ohledech je vlastně lepší. Při hraní BB coby stolní hry se totiž málokdy dodržuje časový limit na odehrání jednoho kola (ač je daný pravidly), což hru zbytečně prodlužuje, a další velkou výhodou počítačového zpracování je, že se minimalizuje šance, že zapomenete na nějakou důležitou dovednost, a taky se nemusíte permanentně ptát soupeře, jestli ten a ten hráč má dovednost block, nebo dodge, nebo obojí. Komputerizovaný Blood Bowl je totiž maximálně přehledný a uživatelsky příjemný, to se musí Cyanide nechat. A vizuál je taky pěkně bloodbowlový, v porovnání s Chaos League došlo k výraznému posunu správným směrem. Snad jediná výraznější věc, která v počítačovém BB chybí, jsou karty s překvapivými efekty, jimiž lze v klasickém BB kdykoli zasáhnout do hry. Faktem je, že implementace těchcto kartiček s efekty by nebyla jednoduchá, už proto, že jich je 52. Ale třeba se jich někdy dočkáme formou DLC.

Hra má dva módy - na tahy jako stolní BB, nebo real time. Jede to sice podle stejných pravidel, ale místo, abyste táhli jedním hráčem za druhým, následně totéž provedl váš soupeř a tak dál až dokonce zápasu, tak všechno jede zároveň, čímž vzniká - zejména pro hráče znalé klasického BB - neskutečný mrdník. Paradoxní je, že tu z mnoha důvodů méně zajímavou realtimovou variantu tvůrci hry jasně protežují, což je jasně patrné i v menu, kde se volba real time vs. turn based nastavuje.

Krásně nabarvená figurka Blitzu znamená nepoužitelný real time, zašlá postavička bez barev je hraní na kola.

Zápas (tedy v klasické podobě hraní na kola) vypadá tak, že máte čtyři minuty na to, abyste s každým z 11 vašich hráčů provedli nějakou akci, jejímž konečným důsledkem je donést míč do koncové zóny za soupeřovou polovinou hřiště. Ta nejčastěji spočívá v tom, že se hráč jenom přesune (což komplikují soupeřovi svěřenci, kteří se snaží podrazit mu nohy) nebo do někoho praští, ale vedle toho může pracovat s míčem (zvednout, nést, hodit, chytit), blitzovat (to je kombinace pohybu a vražení do soupeřova hráče) nebo faulovat ležícího hráče. Úspěch prakticky každé akce se ověřuje hodem kostkami, přičemž u snadných akcí je šance na úspěch značná, zatímco u obtížných malá. Vtip je v tom, že pokud se vám nějaká akce nezdaří, vaše kolo končí a na řadu přichází kolo soupeře. Ten se stejnými akcemi snaží zmocnit míče a položit touchdown do pole za vaší polovinou hřiště. Aby hra byla ještě pestřejší, při každém výkopu dochází k nějaké náhodné události - může začít pršet, nebo diváci vtrhnou na hřiště a zvalchují hráče obou týmů, nebo bránící tým vyrazí dřív, než útočící družstvo vůbec přijme výkop. Za každý zápas obdržíte peníze, takže můžete nahradit své zkriplené borce, a vaši přeživší hráči zas dostanou body zkušeností, jejichž prostřednictvím levelují a mohou se učit nové dovednosti.

Tenhle borec má dokonce dvakrát zvednutou sílu, ale brutalita soupeřů zanechala nevyléčitelné stopy na jeho rozdrcené klíční kosti, díky níž má sílu zase o 1 bod menší.
Tenhle chytač má nahráno tolik, že už víc zkušeností ani pobrat nemůže (teda může, ale už nemůže levelovat).

Hru lze hrát několika způsoby - jako exhibiční zápas (vyberete si libovolný tým, třeba i velmi zkušený, a libovolného soupeře a hrajete), kampaň (vyberete si jakýkoli začátečnický tým a s ním jdete od turnaje k turnaji, jež se vám postupně odemykají), soutěž (vyberete si formát turnaje a ten odehrajete) nebo příběh (vyberete si trpaslíky nebo orky a hrajete s nimi sérii zápasů propojených příběhem). Nicméně všechny tyto formáty slouží k hraní proti AI, která sice není úplně dementní, ale s živým protihráčem se to nedá srovnávat. Pro úplného začátečníka to není špatné, ale pokud někdo hrál stolní BB, nemá pro něj hraní proti počítači téměř žádný smysl. A proto je tady možnost hraní přes LAN, hot seat nebo v internetových ligách. Ligy existují veřejné, určené k tomu, abyste si kdykoli mohli zahrát proti náhodně vybranému soupeři s týmem odpovídající síly, a nebo soukromé, které obvykle jedou podle nějakého časového rozvrhu. Zatímco ve veřejné lize se po měsíci usilovného hraní můžete tak akorát posunout z 3478. příčky na 3439. příčku, při hraní v soukromé soutěži už nastává to pravé ligové soupeření, které dává hraní další rozměr. Tahle poslední varianta vám může přinést prakticky nekonečné množství zábavy - hlavně díky tomu, že vliv náhody je v každém zápasu dost značný, takže se prakticky nestává, že byste, obrazně řečeno, hráli jeden zápas dvakrát. Vyjma toho, až vás omrzí hrát za orky, můžete si založit tým elfů nebo nemrtvých, jejichž schopnosti a herní strategie jsou odlišné. Na druhou stranu, pokud hrajete opravdu soutěživě, tak přicházejí v úvahu jenom dvě základní strategie - buď mistrně hrajete s míčem a jste velmi pohybliví (libovolný elfí tým) a nebo soupeře vymlátíte ze hřiště (orkové a chaos).

Hrajete-li za tým mlátiček, tak by na sklonku zápasu (hraje se na 16 kol) měla marodka vašeho soupeře vypadat nějak takhle.
 Ani další týmy nejsou úplně bez šance, ale jejich šance na vítězství v lize jsou už znatelně menší. Tvůrci Blood Bowlu se totiž nikdy nesnažili udělat herní rasy vyrovnané - ono by to ani nebylo možné bez výrazné unifikace všech týmů, která by hře jenom uškodila. Některé rasy jsou ve hře vyloženě pro srandu - goblini s tajnými zbraněmi, zlobři se snotlingy, půlčíci s treemany a upíři s thrally, svými chodícími krevními konzervami.

Vpředu se krčí thrallové, vzadu levitují upíři.

Co si zaslouží ještě jednou zdůraznit, je již zmíněný vliv náhody. Hráč snadno podlehne dojmu, že s dostatkem zkušeností, dobrých taktickým plánování a vhodným výběrem dovedností pro své borce mu vítězství nemůže uniknout. Jenomže během každého zápasu provedete několik desítek hodů šestistěnnou kostkou, při nichž jednička znamená automatický neúspěch. I s možností opravných hodů to je pořád dost slušná šance na to, že se vám vaše báječně promyšlená akce pokazí. Jinými slovy - můžete si myslet, že hrajete něco jako šachy, ale ono se z nich nakonec vždycky vyklube člověče, nezlob se.


Blood Bowl od Cyanide má však bohužel i svou stinnou stránku. Nedokážu pochopit, jak je možné, že je ve hře, která je provozována nepřetržitě od roku 2009, pořád tolik bugů. Čekal bych, že při hraní na tahy by mělo být vychytání chyb poměrně jednoduché, ale buď není, nebo na to Cyanide serou. Některé chyby spočívají v kombinaci různých vzácných dovedností, které se příliš nepoužívají a na hřišti se tudíž zřídkakdy potkají, ale i tento druh bugu lze ve hře pochopit/tolerovat během prvního půlroku od spuštění hry, ale ne po třech letech. Bugy, při kterých "jenom" něco nefunguje tak, jak má, člověka ještě tolik nenaserou, mnohem horší jsou ty, kvůli kterým vám hra spadne, protože v tu chvíli je rozehraný zápas kontumován. V této situaci totiž oba týmy přijdou o body zkušeností, které získávají za hody míčem a způsobená zranění. Šílené taky je, že hra občas dovolí jednomu týmu nastoupit na hřiště ve dvanácti hráčích místo jedenácti. Přesněji řečeno, toho jednoho hráče navíc nejde z hřiště poslat na lavičku. Kouč ho pak obvykle odsune někam do kouta hrací plochy a nezasahuje s ním do hry, což nemění nic na faktu, že se jedná o naprosto nepochopitelné selhání programu. Také se stává, že herní server (nebo servery?) není tak stabilní, jak by měl, takže dojde k problémům se synchronizací obou hráčů, jež často vyústí v to, že hra spadne, se všemi nemilými důsledky popsanými výše. Hodně často k tomu docházelo před dvěma týdny, kdy Cyanide vydali samostatnou hru Dungeonbowl, jejíž zápasy podle všeho nacpali na servery s Blood Bowlem, které díky tomu začaly pokulhávat. Skoro to vypadá, jako by se Cyanide snažili trumfnout Blizzard v tom, jak moc špatně lze zvládnout rozjezd online hry.
Taky je zajímavé, že velká většina soukromých lig používá program BBmanager. Jeho prostřednictvím lze udržovat přehledné záznamy o odehraných zápasech, ale také jím lze jakýkoli odehraný zápas naprosto detailně statisticky rozebrat - a statistiky přece k moderní podobě jakéhokoli sportu neoddělitelně patří, nebo ne? Tak proč kvůli nim musím používat externí program, nota bene program, který je také od francouzských programátorů a je k dispozici zdarma, takže by snad neměl být problém zařídit jeho implementaci do hry? Způsob, jakým se Cyanide o hru starají, zkrátka vzbuzuje spoustu otázek, a to to říkám ještě velmi slušně. Ale přes všechny chyby zůstává Blood Bowl skvělou zábavou, takže pokud vás oslovuje omamná vůně zpocených suspenzorů a zakrvácených štulpen, určitě dejte Blood Bowlu šanci.


Tohle jsou stránky české ligy Blood Bowl Bohemia Cup, ve které se válčí hraje už osmou sezónu. Noví hráči jsou vždycky vítáni. Zkušenosti mít nemusí (pokud jim nevadí, že budou zpočátku hodně prohrávat), ale sociální inteligence a komunikační schopnosti jsou podmínkou.

No a příště se už zase vrátíme do luhů a hájů D&D. I když ten Dungeonbowl mě teda láká... Uvidíme.

Žádné komentáře:

Okomentovat