neděle 8. července 2012

Dungeons & Dragons: Tower of Doom - Vítejte v Mystaře

Původně jsem se chtěl dostat rovnou ke hře, ale pak jsem si řekl, že by bylo dobré čtenářům alespoň lehounce přiblížit setting, v němž se hra odehrává, a to přibližování lehounce nakynulo, takže jsem se nakonec rozhodl udělat z něj samostatný příspěvek.


Pen & paper Mystara vycházela v letech 1980-1995. Šlo o víceméně klasickou fantasy, ovšem podobně jako jiné (A)D&D světy byla i Mystara úžasně propracovaná, plná nápaditých krajů, hrdinů, zloduchů a příběhů a hráči po celém světě (nebo aspoň po celých Spojených státech) v ní prožili nespočet úžasných dobrodružství. Herní svět popisovaly gazeteery, tedy cosi jako zeměpisně-historicko-kulturologické příručky věnované různým částem a kulturám Mystary, nebo přesněji řečeno Známého světa, jak se vlastně herní svět Mystary nazývá. Podle mého názoru šlo o docela funční model vydávání herních doplňků, pravděpodobně i rentabilnější než chrlení doplňků obsahujících jenom připravená dobrodružství.
 
Ale abych Mystaře nekřivdil zaškatulkováním do středoproudé fantasy, sluší se zmínit dva originální a svým dopadem světodějné či světotvorné nápady, a to je Red Curse a Hollow World. Pod tím prvním se skrývá boxed set Red Steel s dodatkem Savage Baronies, vydaný v samém závěru oficiální existence Mystary.

  Vše podstatné o rudé oceli a rudé kletbě se dozvíte v tomto videu - obrázky, mapa a dokonce i hudba jsou originál Red Steel, protože tento boxed set obsahoval i audio CD s atmosférickou hudbou (a možná i s tím čteným komentářem). Když byl Red Steel horkou novinkou (1994, u nás možná o rok později), dlouho jsem kolem něj v obchůdku s hrami brousil, ale relativně vysoká cena spolu s holou nemožností zahrát si vše, co bych chtěl, mě od koupě a hraní tohohle minisettingu odradily. Nicméně podle všeho stojí Red Steel za to, ten stěžejní nápad je podle mého názoru velmi nosný a dalo by se na něm postavit několik různých kampaní, které by hráče určitě bavily. Red Steel ovšem se světem Mystary souvisel jen velmi volně, sice byl geograficky zasazen do jejího světa, ale na druhou stranu byl koncipován tak, aby bylo možné hrát ho samostatně nebo ho umístit do jakéhokoli jiného světa či kampaně.

To takový Hollow World je doslova jádrem světa Mystary. Vlastně se jedná o svět existující uvnitř duté planety, na jejímž povrchu leží svět Mystary. Mezi oběma světy lze dokonce přecházet, a to skrz obří otvory na pólech. Více třeba zde.

A teď už stočme naši pozornost směrem k Mystaře ve videohrách. Těch vyšlo dokonce pět:

Order of the Griffon (1992)
- taktické RPG, které vyšlo pro z dnešního pohledu velmi obskurní (a zcela mrtvou) konzoli TurboGrafx-16

Dungeons & Dragons: Warriors of the Eternal Sun (1992)
- RPG s různými herními módy, které vyšlo pro již méně obskurní (avšak neméně mrtvou) konzoli Sega Mega Drive - zatraceně moc rád bych ho vyzkoušel, protože se odehrává právě v prapodivném Hollow World

Fantasy Empires (1993)

- podle dostupných informací trochu netradiční strategie

Dungeons & Dragons: Tower of Doom (1993)
- hezky česky řečeno, side scrolling beat 'em up automatovka

Dungeons & Dragons: Shadow over Mystara (1996)
- po všech stránkách vymazlenější pokračování předcházejícího titulu

Následující dva příspěvky budou věnovány právě DD:ToD a DD:SoM.

Žádné komentáře:

Okomentovat