Žádné videohře podle D&D jsem nevěnoval tolik času jako právě Dungeons & Dragons Online. Dobré na tom je, že nikoli bezdůvodně. Už jenom rozsah mé časové investice do této hry naznačuje, že je po mnoha stránkách udělaná zatraceně dobře. Což v případě her podle D&D (nebo i D&D samotného) mimo jiné znamená i to, že vývojáři od samého začátku usilovali o to, aby jejich projekt nebyl zajímavý jenom pro dvanáctileté klučíky a příležitostné hráče, ale i pro geeky-fotry, co začali hrát D&D jako teenageři někdy v 80. letech.
O vzniku a docela zajímavé historii DDO z hlediska licencí a marketingu jsem už psal (viz text mezi logy Codemasters a Wizards of the Coast).
Hra DDO, v průběhu let nazývaná také Dungeons & Dragons Online: Stormreach a Dungeons & Dragons Online: Eberron Unlimited, vyšla začátkem roku 2006. Nebyla to první masivně multiplayerové online hra podle (A)D&D, ale rozhodně byla první moderní MMO RPG podle D&D.
Historická vsuvka:
V roce 1991 vyšla dokonce vůbec první MMO RPG s grafickým zobrazením, Neverwinter Nights. Grafika podle všeho odpovídala hrám ze série Gold Box a hra jela 6 let.
Po ní přišla v roce 1996 hra Dark Sun Online: Crimson Sands, která po grafické stránce vypadala Dark Sun: Wake of the Ravager a fungovala pouhé 2 roky.
Zdá se, že oblíbenou herní náplní v DSO byly svatby. |
Mejdlo prý z posledních hodin hry. |
NWN by prý měly fungovat i offline, avšak bez možnosti ukládat hru. Hraní DSO však bylo vždy nevyhnutelně spojeno se členstvím na herním serveru TEN (Total Entertainment Network), který je už 15 let v pánu. :-(
konec vsuvky
Zpočátku to tak sice nebylo, ale v současné době nabízí DDO hráčům vše, co správná MMO RPG hra nabízet má - kooperativní hraní ve skupince (a možnost takovou skupinu kdykoli založit nebo najít), raidy pro ještě větší skupinky, grindování pro vybavení a suroviny, výrobu předmětů, bohatý rozvoj postavy do šířky i délky, přehledný aukční dům, možnost založit gildu a opatřit jí sídlo (létající loď), několik úrovní obtížnosti, možnost obstarat si opulentní brnění nebo mazlíčka jenom tak na efekt, atd., atd.
Sídlo gildy v podobě létající lodi |
Kdysi (před 40 000 lety) se na Xen'driku rozkládala mocná a extrémně vyspělá říše obrů. Té ovšem zlomila vaz invaze z Dal Quor, říše Snů, následovaná vzpourou zotročených elfů a válkou s dosud spřátelenými draky. Nyní je tento kontinent pokrytý džunglí a ruinami pradávné obří říše, obývanými nyní již barbarskými obry, drowy a spoustou další havěti. Z hlediska Eberronu je také zajímavé, že je to jedno z mála míst, na němž se objevují, respektive padají z nebe dragonshardy Siberys (abychom nezabředávali do zbytečných detailů, které lze vygooglit jinde, dragonshardy Siberys, Khyberu a Eberronu jsou vzácné, čarovné a pro herní mechanismus světa důležité drahokamy). Na severním pobřeží Xen'driku leží vlastně jediné opravdové město celého kontinentu, Stormreach (ostatní kontinenty s vyspělými říšemi lidí a elfů se nacházejí na sever od něj). A právě to je základnou a v mnoha případech i dějištěm vítězství a proher, jež mohou hráči v DDO zažít.
Zajímavé je, že interpretace Xen'driku v D&D: Dragonshard a DDO jsou poměrně odlišné, aniž by se ovšem tloukly nebo si nějak výrazně lezly do zelí.
Takhle vypadá severní pobřeží Xen'driku v papírových pravidlech... |
...a takhle vypadá v DDO. Z dungeonových lokací z originálních pravidel byla vlastně použita pouze jediná, a to poušť Menechtarun. Shavarath tam vlastně ani nepatří, je to eberronské peklo. |
A ještě jedna mapa téže oblasti se zakreslenými lokacemi některých větších dungeonů/questů. |
Vedle toho se prakticky celá herní kampaň D&D: Dragonshard odehrává v oblasti zvané Ring of Storms,... |
První oficiální kniha pravidel pro Eberron vyšla v červnu 2004 a postupně ji následovalo 6 dalších knih. Do fáze veřejného alfa testování se DDO dostalo v srpnu 2005, hotová verze vyšla v únoru 2006. V pořadí sedmá herní příručka, Secrets of Xen'drik, která se jako první detailně věnovala Xen'driku, vyšla v červenci 2006.
V dotyčné příručce vypadal Stormreach takto:
V DDO vypadá takto:
Obě města jsou prakticky identická, což se při videoherní adaptaci něčeho tak malého, jako je desetitisícové město, málokdy vidí. Je to tím, že papírový a digitální Stormreach vznikaly ruku v ruce, což je svým způsobem v historii D&D unikát. Obvykle videoherní vývojáři čerpají z již existujících materiálů (někdy třeba i 20 let starých), které jednak nebývají tak detailní a jednak se jim mnohdy vyplatí se od nich odklonit, když se jim něco zrovna nehodí. Samozřejmě, PR oddělení videoherních vývojářů má plnou hubu keců o tom, jak maximálně věrná ta adaptace bude a jak permanentně žhaví linky do TSR, aby s nimi v zájmu spokojenosti zákazníků konzultovali každý gnollí prd, ale to jsou jen kecy. V opačném gardu se někdy setkáme s tím, že v případě úspěchu videohry tvůrci papírového RPG vydají příručku mapující místa a postavy videohry.
V případě Xen'driku a DDO to však bylo jinak, tady videoherní i papírová verze vznikaly skutečně souběžně, takže místy si jsou podobné jako vejce vejci, a místy (vlastně kdekoli za branami Stormreache) byla vývojářům všech různých firem ponechána téměr úplně volná ruka. Docela by mě zajímalo, jestli se něco podobného objevilo v případě nějakého jiného (i non-D&D) herního světa.
Tak to by snad stačilo co se týče digitální voloizace. Nicméně jelikož tomuto blogu nejde výhradně o fantastickou geografii, následovat budou další články o DDO. S největší pravděpodobností se můžete těšit na témata:
- Čím se DDO liší od ostatních MMO RPG
- Které adventure packy stojí za to a které ne a jak vůbec přistupovat ke hře, již si lze buď kupovat po kouskách a nebo ji mít za měsíční předplatné k dispozici celou.
- Crafting- co všechno lze v DDO vyrobit a k čemu je to vlastně dobré
Žádné komentáře:
Okomentovat