sobota 5. ledna 2013

Dungeons & Dragons Online - 1




Žádné videohře podle D&D jsem nevěnoval tolik času jako právě Dungeons & Dragons Online. Dobré na tom je, že nikoli bezdůvodně. Už jenom rozsah mé časové investice do této hry naznačuje, že je po mnoha stránkách udělaná zatraceně dobře. Což v případě her podle D&D (nebo i D&D samotného) mimo jiné znamená i to, že vývojáři od samého začátku usilovali o to, aby jejich projekt nebyl zajímavý jenom pro dvanáctileté klučíky a příležitostné hráče, ale i pro geeky-fotry, co začali hrát D&D jako teenageři někdy v 80. letech.




O vzniku a docela zajímavé historii DDO z hlediska licencí a marketingu jsem už psal (viz text mezi logy Codemasters a Wizards of the Coast).

Hra DDO, v průběhu let nazývaná také Dungeons & Dragons Online: Stormreach a Dungeons & Dragons Online: Eberron Unlimited, vyšla začátkem roku 2006. Nebyla to první masivně multiplayerové online hra podle (A)D&D, ale rozhodně byla první moderní MMO RPG podle D&D.

Historická vsuvka:
V roce 1991 vyšla dokonce vůbec první MMO RPG s grafickým zobrazením, Neverwinter Nights. Grafika podle všeho odpovídala hrám ze série Gold Box a hra jela 6 let.





Po ní přišla v roce 1996 hra Dark Sun Online: Crimson Sands, která po grafické stránce vypadala Dark Sun: Wake of the Ravager a fungovala pouhé 2 roky.


Zdá se, že oblíbenou herní náplní v DSO byly svatby.

Mejdlo prý z posledních hodin hry.
 
NWN by prý měly fungovat i offline, avšak bez možnosti ukládat hru. Hraní DSO však bylo vždy nevyhnutelně spojeno se členstvím na herním serveru TEN (Total Entertainment Network), který je už 15 let v pánu. :-(

konec vsuvky


Zpočátku to tak sice nebylo, ale v současné době nabízí DDO hráčům vše, co správná MMO RPG hra nabízet má - kooperativní hraní ve skupince (a možnost takovou skupinu kdykoli založit nebo najít), raidy pro ještě větší skupinky, grindování pro vybavení a suroviny, výrobu předmětů, bohatý rozvoj postavy do šířky i délky, přehledný aukční dům, možnost založit gildu a opatřit jí sídlo (létající loď), několik úrovní obtížnosti, možnost obstarat si opulentní brnění nebo mazlíčka jenom tak na efekt, atd., atd.


Sídlo gildy v podobě létající lodi
DDO je zasazeno do světa Eberronu, podobně jako Dungeons & Dragons: Dragonshard. Zajímavé je, že obě hry se dokonce odehrávají na stejném kontinentu jménem Xen'drik. Faktem je, že tento kontinent je pro to jako stvořený, nebo přesněji řečeno byl za tímto účelem designéry stvořen. Od samého začátku byl totiž koncipován jako kontinent, na kterém je možné všechno, byl designován jako obrovské a jenom velmi vágně popsané pískoviště, na němž mohou jak amatérští dungeon masteři, tak profesionální vývojáři provádět prakticky cokoli, aniž by se tím dostali do rozporu s herní realitou detailně popsaného (a dalo by se říct hlavního) kontinentu Khorvaire.

Kdysi (před 40 000 lety) se na Xen'driku rozkládala mocná a extrémně vyspělá říše obrů. Té ovšem zlomila vaz invaze z Dal Quor, říše Snů, následovaná vzpourou zotročených elfů a válkou s dosud spřátelenými draky. Nyní je tento kontinent pokrytý džunglí a ruinami pradávné obří říše, obývanými nyní již barbarskými obry, drowy a spoustou další havěti. Z hlediska Eberronu je také zajímavé, že je to jedno z mála míst, na němž se objevují, respektive padají z nebe dragonshardy Siberys (abychom nezabředávali do zbytečných detailů, které lze vygooglit jinde, dragonshardy Siberys, Khyberu a Eberronu jsou vzácné, čarovné a pro herní mechanismus světa důležité drahokamy). Na severním pobřeží Xen'driku leží vlastně jediné opravdové město celého kontinentu, Stormreach (ostatní kontinenty s vyspělými říšemi lidí a elfů se nacházejí na sever od něj). A právě to je základnou a v mnoha případech i dějištěm vítězství a proher, jež mohou hráči v DDO zažít.

Zajímavé je, že interpretace Xen'driku v D&D: Dragonshard a DDO jsou poměrně odlišné, aniž by se ovšem tloukly nebo si nějak výrazně lezly do zelí.

Takhle vypadá severní pobřeží Xen'driku v papírových pravidlech...
 
...a takhle vypadá v DDO. Z dungeonových lokací z originálních pravidel byla vlastně použita pouze jediná, a to poušť Menechtarun. Shavarath tam vlastně ani nepatří, je to eberronské peklo.
A ještě jedna mapa téže oblasti se zakreslenými lokacemi některých větších dungeonů/questů.


Vedle toho se prakticky celá herní kampaň D&D: Dragonshard odehrává v oblasti zvané Ring of Storms,...
... která se kupodivu objevuje i na mapě Xen'driku z papírových pravidel! Celá hra D&D: Dragonshard se tedy odehrává přibližně v těch místech, kde je na aktuální DDO herní mapě nápis Known Regions of Northern Xen'drik. Nicméně na lizardmany, kteří v D&D:D představují jeden ze dvou nejdůležitějších národů v celé hře, v DDO nenarazíte, pokud nepočítáme troglodyty nebo koboldy.

Při vývoji DDO a jeho herního světa vývojáři Turbine úzce spolupracovali s lidmi z Wizards of the Coast. Velmi dobře to je vidět jak na časové posloupnosti práce na papírové i digitální hře, tak na mapě samotného města Stormreach.


První oficiální kniha pravidel pro Eberron vyšla v červnu 2004 a postupně ji následovalo 6 dalších knih. Do fáze veřejného alfa testování se DDO dostalo v srpnu 2005, hotová verze vyšla v únoru 2006. V pořadí sedmá herní příručka, Secrets of  Xen'drik, která se jako první detailně věnovala Xen'driku, vyšla v červenci 2006.
 V dotyčné příručce vypadal Stormreach takto:



V DDO vypadá takto:



Obě města jsou prakticky identická, což se při videoherní adaptaci něčeho tak malého, jako je desetitisícové město, málokdy vidí. Je to tím, že papírový a digitální Stormreach vznikaly ruku v ruce, což je svým způsobem v historii D&D unikát. Obvykle videoherní vývojáři čerpají z již existujících materiálů (někdy třeba i 20 let starých), které jednak nebývají tak detailní a jednak se jim mnohdy vyplatí se od nich odklonit, když se jim něco zrovna nehodí. Samozřejmě, PR oddělení videoherních vývojářů má plnou hubu keců o tom, jak maximálně věrná ta adaptace bude a jak permanentně žhaví linky do TSR, aby s nimi v zájmu spokojenosti zákazníků konzultovali každý gnollí prd, ale to jsou jen kecy. V opačném gardu se někdy setkáme s tím, že v případě úspěchu videohry tvůrci papírového RPG vydají příručku mapující místa a postavy videohry.
V případě Xen'driku a DDO to však bylo jinak, tady videoherní i papírová verze vznikaly skutečně souběžně, takže místy si jsou podobné jako vejce vejci, a místy (vlastně kdekoli za branami Stormreache) byla vývojářům všech různých firem ponechána téměr úplně volná ruka. Docela by mě zajímalo, jestli se něco podobného objevilo v případě nějakého jiného (i non-D&D) herního světa.


Tak to by snad stačilo co se týče digitální voloizace. Nicméně jelikož tomuto blogu nejde výhradně o fantastickou geografii, následovat budou další články o DDO. S největší pravděpodobností se můžete těšit na témata:

  • Čím se DDO liší od ostatních MMO RPG
  • Které adventure packy stojí za to a které ne a jak vůbec přistupovat ke hře, již si lze buď kupovat po kouskách a nebo ji mít za měsíční předplatné k dispozici celou.
  • Crafting- co všechno lze v DDO vyrobit a k čemu je to vlastně dobré
Takže brzy nashledanou ve Stormreachi.

Žádné komentáře:

Okomentovat