sobota 16. února 2013

Dungeons & Dragons Online - 4



Výroba jednorázových i permanentních magických předmětů (případně i nemagických, např. pastí) je dnes už nedílnou součástí každého pořádného MMO RPG. Není to zábava pro každého - pokud nemáte rádi neustálé opakování jednoho questu, že vám z finální bedny může vypadnout adamantitový meč prastaré rasy nebo vyleštěný mramorový kamínek a pokud vám nezáleží na tom, aby váš herní avatar byl tou nejlépe vybavenou postavou na světě, asi se na craftování vyserte. Nicméně je tady a zaslouží si vlastní kapitolku (tím spíš, že jsem věnoval samostatnou kapitolu i craftování v NWN2).


Lze polemizovat o tom, zda bylo či nebylo nutné vytvořit zcela nový systém výroby předmětů, když třetí edice takový komplexní a propracovaný systém obsahuje, nicméně v tomto případě bych se klonil k názoru, že by se do MMO asi tak úplně nehodil.

Crafting byla věc, která nebyla do hry implementována od samého začátku, ač v době vydání DDO byla výroba předmětům něčím, co patřilo do standardní výbavy velké většiny MMO RPG. Na druhou stranu, craftingu se věnují především ti hráči, kteří hře propadnou opravdu intezivně, hrají ji dlouhodobě, s většinou postav jsou na maximální úrovní a výroba předmětů, lepších než je většina těch, co lze nalézt v dungeonových truhlách, je jediným způsobem, jak si mohou svou postavu ještě vylepšit. Takže čerstvě po spuštění, kdy značnou část hráčstva tvoří ti, které to po pár měsících přestane bavit, není potřeba této herní fíčury ještě tak akutní.

V DDO se dá craftovat celou řadou minoritních způsobů, např. skrz alchymistické craftování nebo gildové craftování. Nejdůležitější z těch méně komplexních způsobů je asi epické craftování, které je podobně jednoduché craftování alchymistické nebo gildové, až na to, že ingredience lze najít jenom v dungeonech procházených minimálně 20-levelovými postavami na epickou obtížnost.


S epickým craftováním se to má v kostce takhle: 1) Najděte unikátní předmět, třeba Meč stínů. 2) Jděte tentýž quest na epickou obtížnost, najděte pečeť Meče stínů, kámen (shard) Meče stínů a svitek Meče stínů a dejte to všechno dohromady. 3) Absolvujte různé epické questy, sbírejte v nich epické tokeny a až jich budete mít třeba 20, můžete je vrazit do augmentačního slotu. Já se tak vysoko s žádnou postavou ještě nedostal, ale s největší pravděpodobností to znamená grind, grind a ještě dvacetkrát grind.
 
A pak jsou tady dva rozsáhlé systémy, s jejichž pomocí lze vytvořit kvanta nejrůznějších efektů, které lze na vybavení téměř libovolně kombinovat. Základem obou je shánění surovin, z nichž se následně věci vyrábějí. Nutno říct, že bez tupého opakování některých questů jenom pro tyto suroviny nebo bez jejich nakupování v aukci či DDO store za skutečné peníze se v těchto způsobech výroby daleko nedostanete (a není to jenom kvůli tomu, aby byli hráči nuceni utrácet v DDO store peníze, před přechodem na free-to-play systém to vypadalo stejně, jenom chyběl ten DDO store).

Jako první z těch dvou (a tedy první pořádné craftování vůbec) se ve hře objevilo vyrábění předmětů z pekelné zelené oceli. To probíhá v zásadě tak, že v rozšíření s názvem Vale of Twilight sbíráte v questových truhlách ingredience, kterých musíte nasbírat cca 15, abyste z nich mohli vytvořit další tři ingredience, tentokrát již vyrobené, a z nich už můžete vytvořit holý, prakticky nemagický předmět ze zelené oceli či příze. Následně musíte opakovaně absolvovat místní raid, The Shroud, v něm posbírat dalších cca patnáct, tentokrát již pekelných ingrediencí a na oltáři v první části raidu spojit ingredience a holou zbraň, která tak získá první kouzelnou schopnost. Pak posbíráte dalších patnáct silnějších a vzácnějších ingrediencí a přičarujete jí druhou napřirozenou schopnost a totéž opakujete pro třetí, nejsilnější enchantment.

Skromný vzoreček greesteelových brýlí prvního stupně. Na víc jsem to nevytáhl.


Jednotlivé schopnosti mohou mít určitou povahu (pozitivní, negativní, ohnivou, vodní, vzdušnou nebo zemní) a kombinace těchto povah přináší očarované zbrani nebo jinému předmětu další bonusové vlastnosti, které jsou mnohdy velmi zajímavé, takže se vyplatí s nimi počítat, respektive kombinovat kouzelné vlastnosti tak, aby přidaly tu bonusovou vlastnost, která se postavě nejvíc hodí. Háček je v tom, že to, co která kombinace přináší, není ve hře nikde vidět, lze to najít pouze na internetu. Když se k tomu připočte to, že i recepty na základní vlastnosti si lze přečíst pouze při nahlížení do oltáře v rámci raidu, kde na vás v tu chvíli čeká dalších x lidí, až si odbydete své craftování, vyleze z toho nepříliš průhledný mechanismus, který prakticky není možné uspokojivě zvládnout bez nahlížení do stránek a prográmků mimo hru, což mi přijde poněkud nešťastné. A k tomu si pochopitelně přičtěte grindování questů kvůli surovinám až do zblbnutí.


Pytel plný smetí, ze kterého nakonec něco přecejen vyleze. V případě této postavy to byly greensteelové brýle.
Druhé, vskutku převratné craftování je spojené s domem Cannith a povoláním artificera, což je něco mezi kouzelníkem a mechanikem, tedy typicky eberronovská záležitost. Nicméně věnovat se mu může naprosto kdokoli, artificeři to mají jenom o trochu jednodušší. Na tomhle vyrábění je nejkrásnější to, že suroviny k němu užívané, tedy esence, můžete jak najít v truhlách, tak, a to především, získat rozkládáním téměř všech zbraní, zbrojí, kouzelných šperků, plášťů a škrpálů, které v těch truhlách najdete a které jste do té doby obvykle jenom vysypali v hospodě na barpult a prodali. Jo a taky se při něm spotřebovávají nejrůznějších collectables (cca 40 druhů), které až dosud prakticky nemělo smysl sbírat, protože m jenom zaflákaly celý batoh a nic kloudného z nich nekáplo.

Pytlík plný dobrot

Zatímco do greensteelových předmětů můžete zaklít i relativně unikátní očarování, která na vás jinak z truhly nevypadnou, v případě artificerského craftování jde o zaklínání standardních vlastností náhodně generovaných předmětů. Těch vlastností je spousta, ale jimi očarované předměty na vás můžou vypadnout z jakékoli truhly (nebo si je můžete koupit v aukci). V čem je tedy výhoda artificerského craftování? Ta výhoda je v zásadě jediná a bohužel nijak obrovská - můžete optimalizovat vybavení své postavy, tj. dostat požadovanou vlastnost na ten kus oděvu či zbraně, kde ji potřebujete mít. Potřebujete mít očarování, které přidává +4 ke konstituci, zrovna na prstenu (a ne na náhrdelníku nebo opasku, protože na nich máte něco jiného potřebného)? Tak si ho vyrobíte na prstenu. A ten prsten si vyrobíte krásně čistý, jenom s bonusem +4 ke konstituci, aby ho mohla nosit postava už na 7. úrovni, protože když se na vás vykutálí z truhličky, často se stane, že vedle bonusu ke konstituci oplývá ještě nějakou další vlastností, kterou vůbec nepotřebujete, ale kvůli které je z něj vybavení pro postavu na minimálně 9. úrovni. 

Z těchhle rukavic jednou něco bude (teda pokud vám nestačí +3 k obratnosti).

Nicméně jak bude vaše postava zkušenější, a nebo pokud budete ochotni utratit v DDO store trochu opravdových peněz, budete schopní vyrobit předmět, který bude moct nosit postava o 2 levely nižší, než by normálně mohla, nebo zaklít nějakou vlastnost do takového druhu předmětu (třeba bot), v němž normálně být nemůže. Pokud si (opět za reálné peníze) koupíte sdílený bankovní účet v trpasličí bance, do kterého pak mohou vstupovat všechny vaše postavy, může jedna z nich vyrábět předměty a přes tenhle účet je předávat dalším vašim postavám. Vyrobit předmět, který je zcela nevázaný a lze ho dát vašemu kámošovi nebo prodat v aukci, to lze také, jenže to chce, aby byl výrobce toho předmětu velmi zkušený. 








Tři školy craftingu a moje zběhlost v nich.

Čímž se dostáváme k hlavní nevýhodě tohoto způsobu craftingu. Abyste dosáhli na složitější výrobní recepty, potřebujete získávat zkušenosti pokud možno ve všech třech školách craftování. A ty získáváte jenom tím, že craftujete. Ničím jiným. Obtížný recept můžete sice zkusit realizovat, ale šance na úspěch nebude stoprocentní, a pokud vám to náhodou nepadne, přijdete o vzácné esence, které jste na to vynaložili. 

Boty plavání si určitě NIKDY nedělejte.

Což znamená, že postava, která se chce tomuto umění věnovat intenzivně, se opakovaně ocitá v situaci, kdy jako na běžícím pásu vyrábí kouzelné shardy, které nepotřebuje, jenom proto, aby za ně dostala zkušenosti, získala další úroveň nebo dvě v příslušné craftovací škole a zvýšila si šanci na úspěch při výrobě náročnějších předmětů. Nemluvě o tom, že nadšenému výrobci se bude vždycky hrubě nedostávat základních surovin, tedy esencí. Třeba já jsem začal se svým artificerem na 1. úrovni a hrál jsem s ním jednou týdně, takže postupoval velmi pomalu. Během ostatních večerů jsem hrál se svými postavami na 7.-15. úrovní a 90% všech nalezených esencí a nepotřebných magických předmětů jsem posílal jemu, aby si je rozložil na esence. I přesto nebyl schopen vyrábět pro sebe vybavení, které by bylo adekvátní jeho levelu, protože se mu prostě nedostávalo surovin. Kdyby moje vysokolevelové postavy neměly našetřeno pár set tisíc platinových mincí, díky čemuž jsem si mohl dovolit nakupovat esence v aukci, byl bych v háji. V Shroudu bych tuto nouzi o základní suroviny ještě pochopil, protože tam je výsledkem výroby předmět, který je lepší než ty, které vám hra běžně naděluje v truhlách, takže nízká dostupnost surovin funguje jako jakási regulace síly postav. Jenže v artificerském craftování se na nic takhle výjimečného nezmůžete, takže kdybyste si počkali a vytoužené vybavení koupili v aukci, místo abyste v té aukci nakoupili jenom esence a z nich ho vyrobili, ušetřili byste spoustu zlaťáků. Celé to vypadá, jako že je to špatně vymyšlené, jenže ono není, tedy alespoň z pohledu Turbine. Protože aby vaše artificerské craftování mělo smysl, můžete si pomáhat tím, že v DDO store za reálné peníze koupíte nejrůznější kravinky, počínaje esencemi přes nápoje zvyšující šanci na úspěch při výrobě až po nápoje poskytující bonus na body zkušeností získávané při craftování. A to se vyplatí. Tedy Turbine, vám moc ne, a nepomůže vám ani to, budete-li VIP hráčem. Ale o tom, jak vlastně taková free-to-play MMO RPG s mikrotransakcemi funguje, si pustím hubu na špacír v příštím, pravděpodobně posledním příspěvku na téma DDO.

Žádné komentáře:

Okomentovat