Odehrát hru jenom s bardy a na Insane obtížnost, to ještě není všechno, pokud jde o nastavení herní obtížnosti. Ještě tady totiž je ukládání a nahrávání hry.
Coby pravidelný čtenář blogu The CRPG Addict jsem se nemohl nezamyslet na tím, jak často bych měl hru ukládat a v případě průseru nahrávat. Autor výše zmíněného blogu se řídí pravidlem "I can only reload a game if my entire party is wiped out or the game otherwise forces me to reload. I cannot reload simply to try to get a better outcome. If a character dies, I must heal or replace that character." V zásadě to odůvodňuje tím, že si myslí, že to tak má být, že tak jsou počítačové RPG hry koncipovány a že je to součást jejich obtížnosti. Je to velmi statečný postoj a těžko s ním lze polemizovat. Koneckonců, i v případě BG vám hra sama nabízí load pouze v okamžiku, kdy zemře vaše hlavní postava, jinak vám skutečně nic nebrání pokračovat ve hře s téměř zdecimovanou skupinkou, kterou buď necháte oživit v nějakém templu, nebo nahradíte jinými postavami. A fakt je, že když už si honím tričko s hraním na Insane, je svým způsobem protismyslné ulehčovat si to častým loadováním. Jak to tedy s tím mým loadovaním je?
Loaduji mnohem častěji než CRPG Addict, a to v těchto případech:
- S výjimkou opravdu velkých a náročných soubojů pokaždé, když mi umře nějaká postava. O důvodech jsem psal minule, ale pro pořádek: smrt postavy je opruz, protože do templu je daleko, přeživší členové si musí nastrkat do batohů veškerý její equipment a u Rasaada navíc došlo při oživení k restartu jeho promluv, které mají vyústit v jeho osobní quest. S poplatkem za oživení bych problém neměl, a to ani při častém opakování, dokonce by mi nevadilo ani to, že mrtvá postava nedostane za příslušný souboj zkušenosti. Dělám to proto, že by mě to stálo čas, a toho mám coby fotr od rodiny zatraceně málo. Tohle je holt nezbytný ústupek realitě. Na svou obranu mohu uvést ještě následující: Poměrně často někdo umře při náhodném encounteru, zejména při odpočinku - bardové mají mizernou třídu zbroje, málo životů, a kouzla, která by jim rychlým sesláním umožnila přežít přepadovku 10 gnolů udělujících na Insane 200 % damage, dostanou až na 4. levelu postavy (Horror, Mirror Image). A pokud ti gnolové přepadnou mou vyčerpanou skupinku při odpočinku, uvedená kouzla stejně obvykle nemám k dispozici, proto jsem s nimi přece zalehnul k táborovému ohni. Trochu mi tady chybí nějaký skill/kouzlo, třeba pro druida či hraničáře, které by zvyšovalo šanci na to, že při cestování mezi mapami nebo spaní v divočině nikoho nepotkám.
- Loaduji pokaždé, když mi umře familiár, aby můj bard nepřišel permanentně o bod odolnosti. Což se teď, když můj dráček lítá neviditelný, stává jen zřídka, vlastně jen kvůli pastem. Řešení by bylo snadné - nosit ho pořád v batohu a prozkoumávat neznámá území s neviditelným bardem v botách rychlosti (Paws of the Cheetah z dolů v Cloakwoodu), tedy asi přímo s mou hlavní postavou, protože má nejvíc životů, dokonce víc než Dorn. Jenže to by mi přišlo škoda, jak jsem psal v minulém příspěvku, aktivní familiár mě baví.
- Loaduji při učení kouzel. Tohle je docela výrazný podfuk, který mě donutil se nad daným problémem zamyslet. Bard má totiž relativně náročné požadavky na minimální výši obratnosti a charismy, takže mnoho dobrých čísel k rozdělení mu nezbývá. Což znamená, že jak můj vlastní bard, tak Eldoth s Garrickem mají inteligenci 13, a tudíž šanci na naučení nového kouzla pouhých 55 %. Toho loadování tudíž byla spousta, protože jen málokdy se naučili kouzlo na první pokus. A jelikož bardská skupinka kouzla potřebuje a zásoby svitků a nápojů v obchodech se časem neobnovují, znamenalo by to, že by můj nerdsko-chlapácký projekt celobardské skupinky získal vážné trhliny. Úmorně zdlouhavým řešením by bylo grindovat náhodné encountery v oblastech, v nich se pohybují nepřátelé, kteří u sebe místo laciných šperků nosí svitky. Nicméně pak mne napadlo ještě jedno, méně nudné řešení, a tím jsou nápoje Potion of Genius a Potion of Mind Focusing, které dočasně zvyšují inteligence a jejichž efekt se sčítá, což už dá žáčkovi šanci 96 %, že se kouzlíčko naučí (ale jak jsem zjistil, i tak vám některé svitky vyfičí). Po třech jich můžete koupit v Templu Moudrosti ve Friendly Arm Inn a po čtyřech v Sorcerous Sundries ve městě Baldur's Gate, plus na cca 7 těchto nápojů můžete narazit na svých toulkách po Pobřeží Mečů. V zásadě to znamená, že první lektvarový mejdan uspořádáte v High Hedge, kdy každý ze tří bardů vypije po jednom nápoji od každého a naučí se všechna důležitá prvo- a druholevelová kouzla. Další mejdlo uspořádáte o několik kapitol později v Sorcerous Sundries, kde se naučíte třetilevelová, čtyřlevelová a zbytek druholevelových.
PS: Na druhou stranu neloaduji hru, když postupuji s postavou na novou úroveň, jenom proto, že jí při přestupu nepadlo maximum nebo skoro maximum životů. Tuto volbu, tj. aby padalo vždy maximum, lze dokonce nastavit v options, ale mě osobně to přijde jako příliš vzdálené hernímu systému D&D.
Tedy ty máš ale schopnost racionalizace :)
OdpovědětVymazatNo, asi jo. :-)
Vymazat