pátek 10. ledna 2014

Dungeons & Dragons Online - Menace of the Underdark



Upřímně řečeno, váhal jsem, zda MotU (a potažmo Shadowfell Conspiracy) stojí za samostatný článek, tím spíš, že pětice příspěvků o Dungeons & Dragons Online mi přišla v rámci možností vyčerpávající. Ale když už si beru do huby Volovo jméno, měl bych se expanzi do Forgotten Realms pověnovat.


Pokud dobře počítám, tak vedle 95 free-to-play questů (včetně tutoriálového) a 5 krajinek k prozkoumávání DDO v současné době obsahuje 32 placených adventure packů a 2 challenge packy. Každý adventure pack obsahuje 4-10 questů, obvykle propojených dějovou linií, a některé také větší či menší kus divočiny. Challenge packy obsahují zvláštní druh questů, které jsou obvykle omezené časových limitem a částečně placené (zadarmo můžete hrát jednu challenge denně, tedy jednu s každou svojí postavou).

Vedle toho ale loni v létě vyrukovali Turbine s ouplně novou záležitostí - s expanzí Menace of the Underdark (kterou letošní léto následovala druhá, Shadowfell Conspiracy). Z hlediska obchodního modelu je na nich unikátní to, že si je musí koupit všichni hráči, tedy i ti, kteří si platí předplatné, za které mají jinak k dispozici úplně všechny questy. Někteří abonenti to vnímali jako vyjebávku, což se jim nelze divit. Nicméně po pár měsících se tyto expanze (ovšem po kouscích) objeví i v in-game obchodě, v němž se platí Turbine pointy, které si hráči buď kupují, nebo je coby abonenti dostávají každý měsíc formou přídělů, takže si na expanze můžou naspořit.


Faktem je, že MotU je velmi rozsáhlý, ba přímo obrovský doplněk, jelikož obsahuje tři krajinky a 16 questů (největší adventure pack z poslední doby, Devils of Shavarath, má jednu krajinku a 6 questů). A nejenom to - MotU přinesl do hry nové příšery a textury, systém schopností postav od 20. levelu výš, vysokolevelový equipment s možností jeho dalšího vylepšování, povolání druida (vskutku plnohodnotné, se spoustou nových abilit a kouzel) a spoustu dalších drobností a kravinek. Prostě více než plnotučná záležitost. Svou roli tady bezesporu hrálo i to, že Cryptic Studios v té době pracovali na free to play MMO RPG Neverwinter, které už bylo relativně na spadnutí, takže Turbine chtěli vstoupit do světa Forgotten Realms jako první a se vší parádou. Což se jim povedlo - ale jestli jim to přineslo nějakou výhodu v konkurenčním boji, to ukáže až čas - podle mě je dost dobře možné, že vedle sebe mohou existovat souběžně dvě free-to-play-s-mikrotransakcemi MMO RPG z prostředí Forgotten Realms, aniž by jedno z nich muselo jít do kopru.

Co mě jako digitálního Vola zajímalo nejvíc, bylo to, že se jedná o expanzi z Eberronu do Forgotten Realms. Z hlediska herního D&D univerza (nebo spíš multiverza) je takový přechod skrz portály a vyšší roviny bytí bez problémů možný, Turbine nemuseli přistoupit k nějakému překrucování nebo znásilňování D&D kánonu. Hráče do Forgotten Realms (konkrétně do Underdarku a Cormyru) dovede série čtyř questů, které je přes Stormreach, Khyber (eberronské podzemí), Demonweb (peklo, v němž přebývá drowí pavoučí bohyně Lolth) a okraj Underdarku (faerunské podzemí) dovede až do vesnice Eveningstar, ležící v Králově lese v království Cormyr. Vesnici obléhají drowové, kteří něco chtějí, a úkolem hráčů je nakopat jim prdele a zjistit, co vlastně chtějí (v libovolném pořadí).

V Demonwebu se poprvé potkáte s Elminsterem, který do nich přišel z druhé strany, z Faerunu.


Až na pár maličkostí, které zmíním za chvilinku, jsem s celým balíčkem nadmíru spokojen. Questy jsou nadprůměrně zdařilé (rozuměj - zábavné, nápadité a sem tam i inovativní questy převažují nad těmi průměrnými nebo nudnými). Vzhled krajiny, jména, obyvatelé, hudba, nové příšery, noví zvířecí společníci, drowové, kteří vypadají výrazně jinak než ti eberronští, questy, panteon (hraje se v současné podobě Forgotten Realms, tedy po Spellplague), to všechno úspěšně vytváří atmosféru úplně jiného, nového světa.

Dokonce i odpočívadla vypadají jinak - tohle se nalézá v ruinách chrámu bohyně Mystry.

 Samozřejmě v tom designérům hodně pomohlo to, že Stormreach v Eberronu leží v tropickém pásmu, zatímco Eveningstar v mírném podnebném pásmu, ale není to jenom to, v Turbine prostě odvedli pořádný kus nové práce, z hlediska vzhledu se rozhodně nejedná o nějaké přemíchání již existujících grafických komponentů.

Eveningstar

Králův les

 Krajina Králova lesa nebo Underdarku je od základu vytvořená jinak - je nesrovnatelně větší než obdobné krajinky v Eberronu, a v Králově lese jsou i zcela jinak koncipována pamětihodná místa a encountery, které mají/mohou hráči objevovat. Underdark včetně drowího města Sschindylrynu je přesně takový, jak jsem si ho představoval, když jsme s kamarády hráli underdarkovou kampaň. Ne že by se mi Underdark v BGII nelíbil, ale tenhle je temnější, přesvědčivější a... no prostě lepší. Když tak o tom přemýšlím, svou roli hraje určitě i to, že pokud do prostoru obrovské jeskyně plné kamenných můstků a říms, tektonických zlomů a gigantických krápníků nahlíží hráč shora, jako tomu je v izometrickém BGII, tak výsledný dojem prostě nikdy nemůže být takový, jako když se pohybuje přímo v dotyčném prostoru a při pohledu vzhůru vidí někde vysoko nad hlavou strop jeskyně.

Dojde i na jedno z ikonických underdarkových monster, purpurového červa. A samozřejmě taky na yuan-ti.

Co mi na MotU nesedlo

  • Elminster. Naprosto zásadní ikonická postava Forgotten Realms tady hráče krmí bezobsažnými, bezzubými pseudoarchaickými kydy, přičemž pseudoarchaičnost je ok, ta je pro jeho verbální projev charakteristická od samotného zrodu téhle postavy, kámen úrazu je v té bezobsažnosti a bezzubosti. Kdyby šlo o pár rozhovorů v rámci zadávání questů, tak by se nad tím dalo mávnout rukou, ale když musíte najít 40 zpráv od Elminstera povalujících se po Králově lese, a v naprosté většině z nich se dočtete závažnosti typu "If ye've seen Eveningstar, ye already know 'tis a place worth fighting for. I've known many of the good folk who tend its shops and farms down the years. And I've seen many a brave soul come in search of adventure ... though I believe ye have come farther than most.", tak vám připadá, že je ten mudrc na 45. levelu naprosto senilní. Navíc se to snoubí s nepochopitelnou nelogičností v game designu, kdy si vás Elminster víceméně přivede z Eberronu skrz Demonweb do Eveningstaru, tam se s vámi rozloučí a zůstane stát na návsi, kde už s vámi neprohodí ani slovo, zato však po okolní krajině rozhodí 40 zpráv určených konkrétně vám. Jistě, z hlediska toho všeho, co vám MotU může nabídnout, to je směšný detail, a navíc nepatřím mezi ty, kteří považovali kanonické materiály a postavy D&D za něco absolutně nedotknutelného, jenže tohle je snad nejdůležitější a nejznámější postava Forgotten Realms, a navíc tady jsou videohry, ve kterých je Elminster skvělý.

Takhle byl Elminster napsaný v BG. Za mě dobrý, protože to je celkově mnohem lépe "posazené" vzhledem k tomu, co je Elminster zač.

A takhle komentoval Volovy zápisky (či přímo jeho osobu) v manuálu BG. Za mě taky dobrý. Škoda, že se nepovedlo i v DDO.
 
  • Králův les. Ale tohle už je opravdu maličkost, ještě navíc dost subjektivní. V počítačových hrách mám rád pestré, fantastické prostředí - kdybych chtěl ve hře chodit na dlouhé procházky bukovým lesem, tak hraju Armu. Ale já chci džungle, skalní města, ostrovy, sopky, ruiny, řeky piva nebo kyseliny a já nevím co ještě. Na druhou stranu musím uznat, že Králův les je v rámci DDO velmi osobité a vzhledem a stavbou neokoukané prostředí. Jenom to prostě není tak úplně pro mě. Taky mám trochu pocit, že koncepci Králova lesa jako nezvykle rozsáhlého a relativně střízlivého herního prostředí ovlivnil úspěch Skyrimu, který vyšel o sedm měsíců dřív a velmi rychle se stal měřítkem toho, jak má moderní 3D RPG vypadat. Nebo přinejmenším jak mají vypadat jeho sandboxové pasáže, kterou je právě Králův les. Jenže Skyrim je hra z roku 2011, takže i běžná krajina v něm vypadá úžasně, zatímco DDO jede na enginu z roku 2006...

Zajímavost na závěr

Uprostřed řetězu questů propojujícího Eberron s FR se hráči dočkají dokonce i animačky, první po úvodním intru, se kterým byla celá hra před bezmála osmi roky vydaná.


A protože opravdu na závěr patří zvířátko, tady ho máte - pravá forgottenová létající kočička calico tressym, kterou si ve hře můžete pořídit jako mazlíčka.

A dvě otázečky úplně na závěr:


  1. V kolika počítačových hrách se můžete dostat do Underdarku? Vyjma DDO mě napadá Neverwinter: Hordes of Underdark, Menzoberranzan, BGII, Descent to Undermountain a Google potvrdil mé podezření na druhý díl Icewind Dale. Ale nebyl ještě jeden nebo dva underdarkové levely třeba v EOB II nebo III?
  2. V kolika počítačových hrách vystupuje Elminster? Tady už jsem úplně mimo, takhle z fleku mě napadá jenom BG1.

Žádné komentáře:

Okomentovat