King of Dragon Pass je hra z roku 1999, která se v roce 2011 dočkala nového vydání pro přenosná zařízení (konkrétně pro iOS) a v roce 2012 pro PC.
Asi ze všeho nejvíc připomíná hru Diktátor, u nás známou z 80. let v lokalizaci Františka Fuky.
Ve hře vládnete raně středověkému klanu (samozřejmě ve fantasy prostředí) v jeho boji o přežití v údolí, které jste se rozhodli osídlit. A jste-li úspěšní, měli byste to dotáhnout až ke sjednocení několika klanů do kmene pod vedením vás coby krále.
Hra se odvíjí po kolech, přičemž v každém kole můžete provést nějakou akci a vedle ní musíte ještě zareagovat na nějakou náhodnou událost. Ty jsou vám prezentovány prostřednictvím textu (doprovozeného obrázkem přes celou obrazovku), který dotyčnou událost popisuje. A jak se můžete dočíst prakticky ve všech recenzích KoDP, u každé události můžete vybírat z pěti nebo šesti způsobů, jak se k ní postavit, přičemž ani jeden není vyloženě správný a ani jeden vyloženě nesprávný. Za to mají všechny poměrně komplexní dopad na nejbližší budoucnost vašeho klanu. S rozhodnutím vám mohou pomoci radou (a někdy i činem) členové vaší rady. Každý z nich je ovšem odborníkem na jinou oblast raně středověkého života, takže když jde o obchod, tak je dobré dopřát sluchu radního s obchodnickými zkušenostmi, pokud jde o boj, tak válečníkovi, a pokud jde o porušení tradičních zvyklostí, tak má největší váhu mínění starce sběhlého v tradicích.
V porovnání s Diktátorem (a řekl bych, že i s průměrnou real-time strategií) je herní systém KoDP nesrovnatelně komplexnější, avšak 80-90 % systému je skryto pod povrchem hry, takže je velmi těžké, nebo spíš nemožné, vymyslet opravdu neprůstřelné gamebreaking kombo nebo herní postup. O počtu krav, koz, ovcí, bušlů ječmene a pšenice, pastevců, oráčů a já nevím čeho ještě se vždycky můžete informovat na přehledné obrazovce, ale ani s její pomocí se vám moc nepodaří proniknout do zákonitostí hry ve stylu "když mám X farmářů, kteří pasou Y krav a obdělávají Z polí, tak koncem tohoto roku budu mít k dispozici tolik a tolik jednotek jídla". A když dojde na nájezdy nebo obchodování, tak jste na tom obdobně. Na druhou stranu se i u této ryze informativní tabulky vašeho hospodářství můžete poradit s každým členem klanové rady, kteří vám podle svých zkušeností poradí, jestli nemáte málo oráčů nebo zda byste neměli přidat trochu pastvin na úkor polí či lesů (v těch loví lovci a vaše prasata spásají žaludy).
KoDP se zkrátka dá asi nejlépe přirovnat ke kombinaci strategie a survival simulátoru, ovšem díky košatosti možností jsem měl při jeho hraní pocit, že hraju RPG, vlastně mnohem víc než u jakékoli jiné "strategie s RPG prvky", na jakou jsem kdy narazil. Hodně mi připomíná D&D setting Birthright,v němž se prolíná RPG právě se strategií (a který byl adaptován jako počítačová hra nepříliš zdařile.)
Po technické stránce funguje hra perfektně a na 15 let starou hru má i velmi dobré uživatelské rozhraní. Obrázky, kterých je ve hře nepřeberně, mi zpočátky přišly amatérské a nevkusné, ale během hraní jsem si na ně rychle zvykl, a dokonce jsem došel k závěru, že ke hře prostě výborně sednou.
Hra obsahuje dva herní módy, krátkou a dlouhou hru. V obou máte splnit určité úkoly a samozřejmě udržet při tom naživu svůj kmen. V dlouhé hře jich je podstatně víc a vyjma toho se v ní potýkáte s čímsi jako dějovou linií. Ta vám dovolí (nebo vás spíš donutí) seznámit se ještě hlouběji se světem a jeho mytologií, a vyjma toho před vás postaví řadu pevně daných úkolů (zatímco ostatní úkoly nutné k dohrání hry si můžete do značné míry vybírat, jenom jich musíte splnit určitý počet).
Úkoly nutné k dohrání hry jsou ve velké většině tzv. heroquesty, v nichž vybraný hrdina (a nemusí to nezbytně být náčelník nebo člen rady) prožívá nějaký mýtus, spojený s nějakým gloranthským bohem. Heroquest může přinést vašemu klanu značné výhody, s nimiž se i ten nejúspěšnější nájezd nebo obchodní mise mohou jen sotva srovnávat, ale zároveň je velmi obtížný a riskantní (ve skutečnosti tvoří heroquesty naprosto jasně nejobtížnější část hry). Ale vyjma toho vnášejí do hry další, velmi výrazný RPG element, ač se podobně jako zbytek hry odehrávají jako textová adventura.
I přes skrytost herních mechanismů jsem během hraní KoTP získal určitý vhled do toho, jak hra funguje a jak ji hrát tak, aby nebyla otravně obtížná. A právě kvůli těmto ne zrovna snadno získaným tipům a trikům (a také proto, že na internetu jich moc nenajdete), jsem se rozhodl, že po dlouhé době sesmolím příspěvek na blog. Ale jelikož pouhý výčet tipů a triků by působil nesmyslně, rozhodl jsem se nejdřív představit samotnou hru a návodným radám se budu věnovat až v příspěvku následujícím.
Žádné komentáře:
Okomentovat