sobota 26. března 2016

Baldur's Gate II: Enhanced Edition - Sametová extáze



Původní verzi jsem hrál, když byla nová, tj. bratru před 15 lety, takže vyjma celkového dojmu, hlavního questu a několika highlights jsem si z ní skoro nic nepamatoval. Věděl jsem tedy, co čeho jdu, prostě že to bude super, ale zároveň to bylo, jako kdybych to hrál poprvé.


Zajímavé je, že úvodní dojem na mě BGII udělala prakticky úplně stejný jako tehdy - zklamání z úvodního dungeonu. Jestli jsem se totiž na něco po prvním dílu těšil, tak to bylo bloumání po městě plném questů a objevování krajů Mečového pobřeží přesně v duchu Volothampa Geddarma (jedním slovem "exploring"). A přesně tohle se na začátku BGII nekoná, takže jak teď, tak před těmi 15 lety jsme se snažil hlavně o to, abych byl z úvodního Irenikova dungeonu co nejdřív pryč.

A pak to přišlo. Město ještě o trochu zábavnější a interaktivnější než byl Baldur's Gate v prvním dílu. Interakce mezi postavami ve skupince. Romance. Celkově nesrovnatelně víc herního obsahu. Prostě nádhera.

Ale největší změnu k lepšímu jsem zaznamenal v oblasti taktických možností - tento rozdíl asi vynikl hlavně díky tomu, že jsem tentokrát hrál BGI a BGII relativně krátce po sobě. Už první díl je na tom po stránce taktiky velmi dobře, ale ve druhém dílu jsou postavy na vyšším levelu, mají víc schopností, větší výběr mocnějších kouzelných předmětů a dokonce i výrazně širší výběr povolání se specifickými dovednostmi, protože BGII obsahuje i class kits, jakési poddruhy hlavních povolání.

Škála možností je vůbec úžasná - rychlá, ale odolná postava může opatrně po jednom (je-li možno) nalákat nepřátele do místnosti, kde na ni čekají střelci, kouzelníci a v neposlední řadě dva schovaní 15leveloví zloději s pětinásobným úderem ze zálohy.

Pětinásobný útok ze zálohy. Tak takhle se zabíjejí větší wolfwerové.


Nebo seslat do sousední místnosti současně dva cloudkilly a třetí postavou zavřít dveře. Ano, je to trochu srabácké, a taky to je svým způsobem exploit, protože ty dveře ani nezamknete, ale když jsem takhle vyřídit skupinku dobrodruhů, která mi v dungeonu vrazila kudlu do zad, tak jsem pociťoval značné zadostiučinění. (Ona to teda většina z nich přežila, ale z místnosti vylezli značně zkrotlí a předkousaní.)

Když sešlete kouzlo Animate Dead na dostatečně vysokém levelu, vyvoláte skeleton warriora, který není ale vůbec marný, protože je imunní na nemagické zbraně a vyjma toho má 90% odolnost vůči kouzlům. Tady dokázal vyřídit cca 15 stínů a stínových ďáblů, kteří se rojí před vstupem do stínového dungeonu.


Strategii dokáže změnit i jediný kouzelný předmět. Třeba s železným golemem je nejlepší bojovat na dálku, protože na blízko to je na vyšší obtížnost strašná řezničina, jenže k tomu potřebujete kouzelné zbraně +3, a ty jsou ve skupině střelných zbraní poměrně vzácné (navíc je možné, že je nutné mít šíp/šipku/kámen +3, ne jenom luk/kuši/prak). Ale co jsem získal Plášť hvězd, můj problém byl vyřešen. Železní golemové jsou totiž tak velcí, že je snadné zaseknout je v úzkém průchodu, kterým neprojdou (podle všeho jsou takhle nadesignovaní a umístění úmyslně, takže se nejedná o exploit). A pochopitelně se také neléčí, takže kombo 8hodinový spánek, 6 šipek +5 (mrštěných postavou s co největší silou), znovu 8hodinový spánek, 6 šipek...



Tak to by na úvod stačilo. V příštím dílu sesmolím něco o hraní s bardskou skupinkou v BGIIEE.

Žádné komentáře:

Okomentovat