neděle 1. května 2016

Baldur's Gate II: Enhanced Edition - Bardi, kam se podíváš



I v případě BGII jsem se pokusil o čistě bardskou skupinku, ale má situace byla ještě horší, protože mezi cizími postavami se skrývá jediný bard. Takže jsem se rozhodl mixnout to zloději.


Moje akční skupina tedy měla vypadat:

- Imoen (zaseklá na 7. levelu zloděje a pokračující jako kouzelník)
- Yoshimo, bounty hunter z Kara-Turu  (podle názvu povolání se to nezdá, ale je to zloděj)
- gnóm Jan (multiclass iluzionista/thief)
- Hexxat, zlá zlodějka upírka z Enhanced Edition
- Haer'Dalis, thiefling původem ze Sigilu
- a k tomu má hlavní postava, bard typu jester 

Jester mi ze všech bardských kitů vždycky přišel nejslabší. Efekt zmatení (confusion), který jeho zpěv přináší, je nevypočitatelný - zmatená postava může buď jen stát, nebo prchat, nebo útočit na nejbližší postavu včetně svých dosavadních spojenců, a je-li na ni zaútočeno, tak se aktivně brání. Navíc si háže na odolání s bonusem +4. Prostě mi to přišlo nic moc. Jenže to jsem žil v zajetí bardské písně, jak funguje ve třetí edici DD. Tam má totiž bard x pěveckých pokusů denně. V druhé edici měl sice menší výběr písní a písně byly obecně slabší, ale zase je mohl používat neomezeně. Navíc matoucí zpěv kombinovaný s kouzlem neviditelnosti (které trvá tak dlouho, dokud neviditelný sám nezaútočí) v praxi znamená, že neviditelný zpívající bard vstoupí do místnosti a pokud v ní bude stát neomezeně dlouho, což může, tak se nepřátelé v ní postupně pobijí. Bude to sice trvat věky, ale je to prakticky neprůstřelné kombo.

A protože Imoen krátce po začátku ze skupinky zmizí, mohli se na jejím místě točit exkluzivní Enhanced Edition postavy - které jsou k mému zklamání stejné jako v BGI - blackguard Dorn, wild mage Neera a monk Rashaad.


Skládání skupinky dohromady


Zatímco v BGI bylo nutné dojít kvůli bardovi až do hloubi lesa Cloakwood, v BGII šlo skládání cílové skupinky snadněji. Imoen a Yoshimo se ke mně přidali hned v úvodním dungeonu (ano, Imoen pouze nakrátko). Po jeho kataklyzmatickém opuštění a vstupu do města Athkatla jsem se po pár rozhovorech dostal k týpkovi, který mi za 20 000 zlatých nabízí pomoc a radu ohledně zmizelé Imoen. Ten mě také nasměruje na dvě důležitá místa. Prvním je hostinec Copper Coronet, kde u baru stojí zlodějka Hexxat, a tím druhým je divadlo pod Mostem, které se po splnění jistých questů může stát mojí domácí "pevností" (mám dojem, že u ostatních povolání to tak rychle nejde, respektive že je k jejich budoucí pevnosti nenasměruje chlapík, který je součástí úvodních kroků hlavní dějové linie). Takže v rámci zajišťování divadelní základny jsem sehnal barda Haer'Dalise. No a místo, kde postává gnóm Jan, jsem si pamatoval i po těch 15 letech, tak mocně na mě ten pidižvík zapůsobil.


A to je tam ještě jedna dualclassnutá zlodějka, ale ta je zaseklá na 4. levelu zloděje, takže se už skoro ani nedá počítat.

Ale jinak je to se změnami povolání dost blbé, člověk je na to zvyklý z 3E a při vědomí multiclass a dual class má pocit, že to krásně šlo i v BG, ale ono ne. Multiclass se týká jenom hlavní postavy, protože se to dá udělat jenom na 1. levelu (a jenom u nelidí), a dual class můžou dělat jenom lidi a vyjma spousty různých omezení (přesvědčení a dost náročné požadavky na prerekvizitní ability) nejsou v BG povolené všechny jinak dostupné kombinace. Třeba Minsc a ještě jeden ranger by šli normálně dualclassnout na zloděje, jenže tahle kombinace tu prostě není.


Ve hře je i jeden z NPC bardů z prvního dílu, Garrick, který v Chrámové čtvrti odehrává scénku parafrázující slavnou balkonovou scénu ze Cyrana z Bergeracu. Bohužel se nedá najmout.

Můj jester zblbnul čtyři beholdery-gaunty, až se navzájem ukousali k smrti. Na mě zbyl jedinej, badly hurt, a ještě k tomu zmatenej. Za ty ostatní jsem bohužel nedostal expy.
Zpěv patnáctilevelového barda zpomaluje, což kupodivu účinkuje i na nemrtvé, včetně skeleton warriorů, kteří jsou na kouzla téměř imunní.
Na kostěné golemy můj zpěv opět velmi překvapivě funguje. Ani nevím, jestli jsem to zkoušel na jiné druhy golemů.

Bardská "pevnost" coby divadlo. A úspěšné divadlo, nutno dodat, alespoň pokud můžeme soudit podle první uvedené hry.


Žádné komentáře:

Okomentovat