sobota 23. července 2016

Fantasy Empires - Tipy a triky


Některé tipy se možná budou zdát nabíledni, ale raději je uvedu, protože hra dokáže klamat tělem. Na první pohled vypadá jednoduše, nezáludně, možná i trochu odbytě, ale na druhý pohled zjistíte, že počítačem ovládaní soupeři jsou lepší stratégové, než byste čekali, a ani v bitvách si nevystačíte s opakováním jediné taktiky.


Rady do bitev

  • Nejsilnější jednotky jsou elfové (zejména elitní, u nich jsem měl dokonce pocit, že mají větší dostřel než běžní elfové) a m-useři, protože jsou schopní zabíjet na dálku a přestřelí i hradby. Navíc elfové, zejména veteráni nebo elitní, dokážou v bitvě postřílet i početnější kontingent, než jsou oni sami, dřív, než k nim doběhne. (Válečné stroje jako katapult apod. to umí také, navíc asi dokážou přestřelit celé bitevní pole, aniž by se pohnuly, ale mají nižší kadenci a jejich naverbování trvá déle. Vlastně jsem je nikdy nepoužíval. Stínové elfy jsem nevyzkoušel, ale soudě podle nižší ceny budou slabší než běžní elfové. Stejně tak jsem nezkoušel půlčíky, kteří jsou dokonce výrazně levnější.)
  • Strategii zabíjení na dálku lze ještě vylepšit tím, že budete nepřátelskou armádu kitovat. Tady AI selhává velmi výrazně - všechny soupeřovy vojáčky můžete nalákat na jednu svou jednotku, s níž jim povyjedete vstříc a pak je za sebou taháte v dostřelu vašich zbývajících lučištníků. Tímto způsobem lze při trošce cviku a šikovnosti zlikvidovat s minimem ztrát i výrazně silnějšího nepřítele.
  • V různých situacích používejte různé bitevní povely. Např. BARRAGE je ideální pro strategii popsanou v předchozím bodu, kdy vaše střelecké jednotky stojí na místě a čekají, až nepřítel přijde na dostřel. 
  • Povel HARRASS se hodí při dobýjení opevnění nebo při boji proti střeleckým jednotkám či kouzelníkům.
  • Pokud nečekaně čelíte velké přesile, nebojte se - třeba i v průběhu bitvy - zvolit RETREAT. Bitvu sice prohrajete, ale nepřijdete o žádné jednotky, zatímco váš soupeř na začátku příštího kola ano. Pomocí kouzla Truesight se podívejte, kolik mu jich v dobyté provincii zbylo, podle chuti vybombardujte Death Spelly a zaútočte.
  • Moc jsem nepochopil úvodní rozestavení jednotek do bitvy - i když se mi hodilo, aby byly víceméně na jednom místě, tak se v okamžiku vypuknutí bitvy objevily rozestavěné do linie. To lze následně změnit tím, že se překlikáváte z jednotky na jednotku a se všemi postupně přijdete na jedno místo. Moc jsem to nepotřeboval, ale mám dojem, že v těch několika bitvách, kde jsem se rozhodl zkoncentrovat tímto způsobem svůj nápor do jednoho místa, jsem dosáhl vítězství s menšími ztrátami, než když jsem vojáky v téže bitvě nechal útočit v rojnici. Ale možná mi to jenom tak přišlo.
  • Když během předbitevní přípravy kliknete na ikonku kouzel, nechte dostupná kouzla, jak jsou, tj. aby byla zlatým písmem. Pak je budou vaši hrdinové sesílat. Pokud je překliknete na hnědé písmo, tak je sesílat nebudou. (Na začátku hry jsem to pochopil opačně, jako že kliknutím je vyberu, takže jsem značnou část hry jel bez bitevních kouzel. Pak jsem to jednou omylem překliknul zpátky a najednou slyším, jak dungeon master v bitvě hlásí, že kouzla byla seslána.)
  • Dostanete-li se v nějakém kritickém kole do úzkých (a nechce se vám kvůli jedné blbé bitvě dovolit soupeřovi průlom do vašeho nechráněného týla), experimentujte s převodem bitvy na automatickou simulaci. Zastřelit pár bojovníků, co se k vám dostanou nejblíž, a před příchodem většiny soupeřových lučištníků přepnout na automatické vyhodnocení může přinést lepší výsledek, než kdybyste se tuhle bitvu snažili vybojovat ručně.
Stínoví elfové jsou levnější než běžní elfové, ale jak jsou na tom silově, to se netroufám odhadnout.
Jednotky půlčíků jsem nikdy nepoužil. Jsou velmi levní, ale pravděpodobně dokážou útočit prakem na dálku.

Strategická část hry


  • Na obsazení neutrální provincie vám stačí dva prvoleveloví hrdinové. Dělat to na začátku hry s kýmkoli jiným je plýtvání zdroji. Až pak do nově získané provincie napochodujte s vojáky, kteří ji budou bránit.
  • Ve chvíli, když budou volné provincie obsazené, se dostanete do přímého kontaktu se svými soupeři. Jejich chování je různé, někteří jsou agresivní, jiní pasivní. Jejich chování se může měnit s tím, jak jich ubývá. 
  • Je velmi výhodné útočit nikoli s běžnými, ale s elitními jednotkami, protože ty mají při obsazování provincie, ke kterému dojde po bitvě, zdaleka nejmenší ztráty. Proto je zpočátku výhodné, máte-li agresivního souseda, snášet jeho ataky, protože si jimi vylevelujete jednotky z úrovně regular na veteran a následně elite. 
  • Nikdy si nenechte odkrytá záda. Ve všech hraničních či pobřežních provinciích stále udržujte dostatečnou posádku, protože vaši soupeři rádi vypravují výsadky po moři a stejně tak rádi porušují příměří.
  • Co nejdříve obsaďte provincie, v nichž lze verbovat elfy, protože to jsou nejsilnější jednotky. Nejenom proto, abyste je měli k dispozici vy, ale i proto, aby je neměli vaši nepřátelé.
  • Užívejte diplomacii, protože dočasné příměří s jednou z nepřátelských stran se může hodit, ale na trvalost příměří nespoléhejte. Asi nejspolehlivější příměří je to, které vám soupeř sám nabídne, když je v úzkých, tj. když ho pár kol úspěšně mastíte a jeho říše se zmenšuje.
  • Používejte kouzla. Hodně užitečný (a levný) je Truesight, který vám ukáže budovy a vojáčky v nepřátelské provincii. Dobrá záchranná brzda, když se na vás začínají nečekaně valit hordy nepřátel, je Animate Dead, protože jím dokážete okamžitě naverbovat jednotky nemrtvých, a nejlepší útočné kouzlo je Death Spell nebo Creeping Doom. U těch posledních dvou je efekt tím větší, čím víc vojáčků se nachází v provincii, na kterou ho sesíláte. A nebojte se seslání v témže kole zopakovat dvakrát nebo i vícekrát.
  • Abyste mohli používat kouzla, trénujte hrdiny - kleriky a m-usery, protože na jejich počtu a levelu záleží rychlost, jakou se vám dobíjí magická energie. (Pro ostatní hrdiny jsem mnoho upotřebení nenašel, ale je možné, že jsou v boji nablízko proti běžným vojáčkům velmi silní.)
  • Cca do 7.-8. levelu posílejte hrdiny na questy. Pak už je výhodnější se s nimi připojit k jednotkám a vytáhnout s nimi do boje, protože když na ně budete v bitvě dávat pozor a držet je vzadu, tak vylevelují a neumřou, zatímco při výpravách na questy můžou umřít vždycky, takže je to jen otázka času. 
  • Kouzelné předměty, které mohou hrdinové přitáhnout z výpravy, mi nikdy nepřišly extra užitečné.
  • Opevnění jsem stavěl jen velmi výjimečně a jeho efekt se projeví spíš tehdy, když necháte bitvu vyhodnotit automaticky.
Můj vládce během jedné kampaně dospěl z 1. až na 7. úroveň. Můj hrdina magic-user, který bojoval boj po boku s řadovými elfími lučištníky, se dostal až na level 28.

Dungeon master vás v outru vybízí k další kampani. Děkuji, nedám si.

Žádné komentáře:

Okomentovat