S:PoR
je zkrátka strašně špatná hra. O tom svědčí i to, že i o těch
nejobskurnějších D&D hrách, co jsem dosud hrál, jsem vždycky našel
nějaké to walkthrough, tips&tactics, sérii let's play videí nebo
aspoň vlákno na nějakém obskurním fóru, kde dotyčnou hru probírají
fanoušci retroher. Ale o S:PoR jsem našel pouze pár ukázkových videí ve
stopáži max. 10 minut, pár velmi stručných recenzí, u kterých si nejsem
jistý, jak moc recenzent hru hrál, a vlastně jediný pořádný zdroj
informací jsou stránky
tohohle borce, které jsou vlastně jediným důkazem, že hru přede mnou vůbec kdy někdo dohrál.
Nicméně, proč že je S:PoR tak špatný? Jak už bylo napsáno minule, jeho tvůrci ošidili game design, grafiku, gameplay, vyváženost i debugging.
Vezměme to hezky popořádku.
Game design
Úplně na začátku jsem zmínil, že jsem si od hry
sliboval něco na způsob známého simulátoru létání ve vesmíru jménem
Elite/Frontier. Dokonce i screenshoty napovídaly, že by to mohlo být
ono. Jenže to by musel S:PoR splňovat to, co činí tento typ hry
zábavným, a to se mu bohužel nepodařilo.
Exploring -
hra obsahuje všeho všudy 8 planet, přičemž na třech z nich se nedá
přistát vůbec a na těch zbylých můžete přistát celkem v 6(!) přístavech.
Žádné zkoumání povrchů planet, měsíců, asteroidů nebo dokonce dalších
slunečních soustav se nekoná. A to je na exploring kurevsky málo.
|
Tohle je herní svět, všech 8 planet. |
Obvykle cestujeme hyperrychlostí na předem dané
souřadnice, ale teoreticky můžete brouzdat sluneční soustavou taktickou
rychlostí jen tak na blind, jenže nepovažuji za pravděpodobné, že byste
při tom mohli něco zajímavého objevit.
Obchodování (potažmo
těžení) - některé komodity mají na různých planetách různé ceny, ale u
žádné se mi nepodařilo zjistit takový rozdíl v cenách, který by
umožňoval výdělečné obchodování s příslušnou komoditou. Fakt je, že jsem
si poznamenal pouze asi 60 cen, zatímco komodit je mnohem víc. Čistě
teoreticky jsem mohl nakoupit lodní prostor plný vzorků, cestovat s nimi
od planety k planetě a zkoušet, jestli na nějaké nemají o nějakou
komoditu zvýšený zájem. Jenže proč to dělat, když je to nuda a navíc to
vůbec není nutné - viz podkapitolka Vyváženost. Navíc, vzhledem k tomu,
jak nedodělaně hra působí, si nejsem jistý, jestli nějakou takovou
komoditu, kterou vám na jedné planetě prodají strašně levně a na druhé ji za draho koupí, vůbec hra obsahuje.
Plnění misí -
tohle plní S:PoR jakž takž. Misí je ve hře cca 30, jsou
docela hezky napsané, ale samozřejmě je to buď "tohle dovez tam a tam"
nebo "tam a tam znič nějakou loď". Nevím, jestli tohle bylo ve Frontieru
pestřejší, ale minimálně bylo nutné tu a tam něco propašovat, což
znamenalo nutnost použít jiný herní postup, zatímco tady jde pořád
dokola o dva scénáře. Navíc to není nutné pofstupovat, nebo rozhodně ne
kvůli penězům - viz podkapitolka Vyváženost.
|
Ukázka questu |
Vesmírné bitvy -
ok, tohle v S:PoR jde, dokonce lze téměř s každou potkanou lodí jednat
či obchodovat. Až na to, že ani tohle není vůbec nutné - viz
podkapitolka Vyváženost.
|
Druhá
loď, taktéž přátelská. Když jsem s nimi zapředl rozhovor, tak z nich
vylezlo, že uprostřed Slunce je zámek plný pokladů a že se tam dostanu s
pomocí nápoje ochrany před ohněm. Nejsem si jistý, že je něco
takového proveditelné - na nápoje ochrany před
ohněm jsem nenarazil, pokud jsem je tedy nepřehlédl, a kouzlo Resist Fire se nedá seslat při plavbě
vesmírem. Tak jako tak, když jsem to jednou zkusil, tak mi celkem
pochopitelně shořela moje dřevěná vesmírná galeona. |
Grafika
U takhle staré hry se to hodnotí těžko, ale
jedno vím jistě - kombinace kreslené grafiky s digitalizovanými fotkami
vždy byla slepou uličkou vkusu.
Vyváženost
Ve hře tohoto typu jsou nejdůležitější peníze. Za ně
pořídíte lepší/větší loď, silnější palubní zbraně a lepší výbavu pro
posádku. Jenže nejjednodušší způsob, jak v S:PoR přijít k penězům, není
obchodování, ani plnění misí, ani vesmírné bitvy. Nejvýhodnější je
vyzývat cizí lodě, ať se vzdají. Pokud na to přistoupí, můžou vám dát
nějaké peníze a někdy i část nákladu, který má obvykle mnohem větší
hodnotu. A tuto výzvu lze u jediné přepadené lodi opakovat
donekonečna(!), respektive až do vysátí jejího nákladového prostoru a
pokladnice. Některé lodě se samozřejmě nedají jen tak, ale to nevadí,
obětí k oškubání létá vesmírem víc než dost - a vám v zásadě stačí tři
nebo čtyři. Paradoxní ovšem je, že s výjimkou finálního souboje (který
ale můžete provést formou bitvy na palubě a ne ve vesmíru) nepotřebujete
ani lepší loď, ani mocnější katapulty, protože nepřátele stačí jenom
vydírat intercomem, aniž byste s nimi bojovali.
Stejně
tak nepotřebujete peníze na běžné vybavení, protože to přijde k řeči
pouze v tahových bitvách postaviček při abordáži, které jsou ale strašně
zdlouhavé, nudné a nepříliš obtížné. Navíc je vyloženě nutné odehrát
jenom jednu příběhovou, ostatní buď vycházejí z náhodných setkání nebo
se jim lze vyhnout. A prakticky jediné nakoupené vybavení, které jsem v
té tahové bitvě použil, byly luky a kuše.
Expy a
pověst, jejíž zvýšení na určitou úroveň odstartuje hlavní dějovou linii,
jsem získal tak nějak mimochodem, zřejmě stačí plnit poslíčkovské mise
nabrané v hospodách. Ale s výjimkou jediné povinné tahové bitvy, v níž
jsem ocenil spellcastera na vyšším levelu, jsem expy vlastně ani
nepotřeboval.
Gameplay
/Tahle položka se hodně prolíná s game
designem, ale řekněme, že ten je víc o tom, jak si hru její tvůrci
vymysleli a jakým obecným dojmem působí na hráče, zatímco gameplay je o
tom, jak se reálně hraje./
- Tahové souboje na
palubách vesmírných lodí jsou strašně dlouhé, protože jsou kreténsky
vymyšlené. Vaši skupinku totiž tvoří 10 členů důstojnictva (přičemž
pouze kapitána si vytváříte, povolání ostatních důstojníků jsou pevně
daná) a několik pětičlenných skupinek tvořených členy vaší posádky. A
totéž stojí proti vám - v té jediné povinné bitvě to je kapitán lich,
důstojníci revenanti (imunní na nemagické zbraně) a jako posádka
skupinky zombií a kostlivců. A každá z těchto dohromady 25-30 jednotek
má svůj tah, a to i v případě, že nemá, co by pořádně dělala (AI soupeřů
a řadových členů vaší posádky, které neovládáte přímo, je prachbídná).
|
Pan
lich je ten v rohu, co vypadá jako poustevník. Postava ve zlatém brnění
je moje paladinka, ti tři kouzelníci jsou vlastně kouzelnice. Ano,
pokud si jako kapitána vytvoříte ženu, hra vám nadělí komplet ženské
důstojnictvo (a opačně), ale grafika umí jenom mužské postavy. A Cystal je dost divné jméno. |
- Odemčené nebo vyražené dveře zůstanou
vyražené nebo odemčené pouze jedno kolo (možná i méně), pak je musíte
vyrazit nebo odemknout znovu.
- Z různých
debilních důvodů jsem tu jednu povinnou bitvu proti lichovi a jeho
chásce hrál opakovaně, ale pouze jedinkrát na mě vytáhl něco, co mi
ublížilo (Cloudkill).
- To celé se nedá ukládat a čas od času se to kvůli nějakému bugu posere.
- Uživatelské rozhraní v bitvách i při létání je přes ruku, zejména třeba přístup do inventoráře.
- Zarazila mě i nemožnost rozjet novou kampaň (vytvořit nového kapitána), aniž by se vám ta předchozí komplet smazala, všechny uložené sejvy. Proč jako?
- Nebo takové navigování ve vesmíru. Když hyperrychlostí doplujete až k cílové planetě, ukáže se vám menu, které vám
umožní na ní přistát. Když ji opustíte a vzpomenete si, že jste na ní
chtěli vyřídit ještě něco, tak tady to menu nemáte, a musíte znovu do
hyperrychlostního menu, navolit planetu, kolem které zrovna kroužíte, a
dohyperprostorovat k ní. Což se vám ale ne vždy povede, protože...
- úspěšnost
(tedy přesnost) navigace závisí na schopnostech důstojníka, který ji
provádí. Hra ani manuál vám neřeknou, na čem ona dovednost závisí, a
tudíž nevíte, jak si ji zlepšit. Možná levelováním, jenže...
- z celého důstojnictva leveluje jenom kapitán. S ním jsem
se dostal z 5. na 10. level. S ostatními jsem zůstal na pátém, podle všeho nabrali nějaké ty expy pouze v té jediné bitvě, kterou osobně absolvovali. Občas
jsem experimentoval se změnou funkcí (z kapitána jsem udělal
kormidelníka a z kormidelníka kapitána), ale nepřišlo mi, že by nový
kapitán leveloval lépe.
- Obchodování
nemá smysl, vesmírné souboje, jak už to tak bývá, nejsou ani jednoduché,
ani snadno ovladatelné, a navíc jsou zcela zbytečné, díky výhodné
vydírací taktice.
- Hlavní dějová linie je velmi
krátká, de facto obsahuje jednu povinnou tahovou bitvu a pak bitvu
finální, kterou lze řešit buď na palubě soubojem muže proti muži, nebo
ve vesmíru soubojem lodě proti lodi. Takže působí tak trochu ošizeně.
|
Začátek
hlavní dějové linie. Neogi je cizozemská monstrózní rasa, podle všeho
vymyšlená čistě pro Spelljammer, kde plní roli zlých mimozemšťanů. |
|
Pokračování hlavní dějové linie... |
|
Pirát Clive mě pošle na pověstmi opředenou trpasličí loď pro kouzelné žezlo, které je vlastně maskovací zařízení. |
|
Trpasličí
pevnost coby vesmírná loď vybudovaná z asteroidu. Na palubě ovšem
nejsou trpaslíci, ale kostlivci, zombie, revenanti a lich... |
|
A po jejím úspěšném dobití sladký loot. |
|
Špatný konec |
|
V dalším kroku tato možná až trochu moc sci-fi loď vyprdla bednu s rozkazy. |
|
A další loď neogi. |
|
Pan kapitán neogi. |
|
Outro při úspěšném dokončení hlavní dějové linie. Za oltářem je pravděpodobně elf(ka). |
Debugging
Ve hře se náhodně děje spousta divných věcí.
Jako třeba že vaše loď zničehonic začne létat pouze rychlostí 3, i když
předtím létala rychlostí 8. Nebo když si koupíte lodní trup z lepšího
materiálu a celá hra se zasekne. Nebo když najmete nové členy posádky a
přijde jich úplně jiný počet. Nebo akční body v tahových soubojí, které
určují, jak daleko můžou vaše postavy dojít, ale které se nesmyslně
obnoví vždy, když postavě vlezete do inventoráře, takže s jednou
postavou můžete během jediného kola prozkoumat celou nepřátelskou loď.
Dokonce mám pocit, že se mi při některých loadech ztrácel questový
předmět. Nebo kouzlo lightning bolt, které při seslání proletí celou
lodí, jakože i skrz stěny. Nebo že jednomu z vašich důstojníků-kleriků
není možné připravit kouzla. A mohl bych pokračovat dál a dál.
Nelze
vyloučit, že některé z těchto chyb způsobilo neumělé odstranění
protipirátské ochrany, ale nevěřím tomu, že by tento zásah způsobil
všechny chyby,
které ve hře jsou. Jejichž množství je každopádně alarmující, tím spíš,
že v r. 1992 nebylo možné stáhnout si raz dva nějaký patch.
A
podobně odbytý je i manuál. Screenshoty, na kterých se ukazuje, která
ikonka co dělá, jsou ze zastaralé verze hry, takže ony vysvětlované
ikonky vypadají jinak(!). Jak složité by asi bylo natípat ty screenshoty
z finálně publikované verze hry a mít tak manuál, který koresponduje s
výsledným produktem? Zřejmě asi příliš. Stejně tak manuál uvádí seznam a
popis 58 kouzelnických a 40 klerických kouzel, ale dodatková karta s
erratami uvádí, že 11 kouzel bylo ze hry vypuštěno, protože v ní buď
nedávala smysl nebo prostě nebyla realizována.
A na závěr trochu té vesmírné kartografie.
|
Planeta, na které startujete (a na které jsou umístěné Forgotten Realms) - Toril. |
|
A nepříliš impozantní Waterdeep coby meziplanetární přístav na Torilu. |
|
Planeta Garden, dalo by se říct v elfím stylu. |
|
|
A přístav na této planetě, který se jmenuje Clive's Den |
|
Planeta Coliar. |
|
Přístav Athanar na planetě Coliar. |
|
V Athanaru žijí aarakokry. |
|
Přístav Hissta na planetě Coliar.
|
|
Tento přístav obývají lizardmeni. |
|
Planeta Anadia. |
|
A přístav Umberguard na ní. |
|
Planeta Anadia je nejblíž ke Slunci, takže je obyvatelná pouze na pólech. Žijí na ní půlčíci. Logicky velmi opálení. |
|
Planeta Glyth. |
|
Přístav Mingabwe. |
Žádné komentáře:
Okomentovat