pondělí 12. prosince 2016

Souboj D&D strategií


Dohrání všech šesti existujících strategických videoher podle (A)D&D je slavný milník v mém digitálním D&D kompletionismu, takže je nutné ho oslavit jejich vzájemným srovnáním.


Úvodem několik zajímavých faktů

Kdybych o těchto šesti hrách nevěděl vůbec nic a měl bych vyslovit nějaký tip, jaké vlastně jsou, asi bych řekl, buď že to jsou normální RPG hry s příměsí strategie, nebo že to je 6 pokračování hry téhož modelu, díl od dílu vylepšovaných převážně graficky. Ale opak je pravdou. Tahle šestice strategií nabízí hráčům širokou škálu přístupů, typů i kapitol z dějin počítačových her. Posuďte sami.

Rozpětí dat vydání - 16 let

War of the Lance (1989, pro DOS 1990)

Stronghold (1993)
Fantasy Empires (1993)

Blood & Magic (1996)


Birthright: The Gorgon's Alliance (1996)

Dungeons & Dragons: Dragonshard (2005)

Zajímavé je, že hru War of the Lance nenásledovaly v těsném sledu další. Ve firmě SSI, která WotL vyvinula a vydala, zřejmě dobře věděli, co dělají. Vedle WotL totiž vydali spoustu dalších, poměrně úspěšných non-D&D strategií a také spoustu veleúspěšných D&D RPG, které sekali, jako Baťa cvičky, takže se na tomto poli rozhodně vyznali. Rozhodnutí nevyvíjet žádnou další hru, která by kombinovala obé, podle mého názoru vycházelo z prodejních čísel. Stronghold a Fantasy Empires sice také vydali SSI, ale až se čtyřletým odstupem, kdy SSI pomalu končila licence, takže jí ještě chtěli využít, a vyvinula je jiná studia. I z toho lze usuzovat, že SSI těmto projektům nevěřili tolik, aby na ně nasadili vlastní lidi. Prostě jen poskytli licenci a vydavatelské služby studiím, které byly ochotné do takového projektu jít.

Přitom začátkem 90. let vyšly (ovšen u jiných firem) první díly některých známých strategických sérií - Populous (1989), SimCity (1989), Warlords (1990), Civilisation (1991) nebo Caesar (1992). Nutno dodat, že zlatý věk strategií měl teprve přijít, zejména díky lepšímu rozlišení, které vedlo k větší přehlednosti a možnosti ukázat toho na obrazovce víc najednou. S lehkou nadsázkou se dá říct, že všechny zmíněné hry (a k nim přidejme i Settlers nebo Dunu) začaly být masově populární až od druhého dílu, tj. od druhé poloviny 90. let.

První polovina 90. let byla do jisté míry ještě ve znamená bádání a objevování těch správných uliček, které vedou k dokonalé strategické videohře. Tento přístup je dobře patrný na hrách Stronghold a Fantasy Empires z roku 1993 - je zde zřetelná snaha přijít s něčím od základu novým. Bohužel nepříliš úspěšně.

Naopak útlum strategické D&D tvorby po roce 2005 podle mého laického názoru (nejsem odborník na strategie) kopíruje ústup videoherních strategií obecně. Mám dojem, že v posledních letech se strategie zase zvedají, zejména díky internetu, který vývojářům a vydavatelům umožňuje najít a zasáhnout tu správnou retro-skupinu milovníků dnes už ne tak trendy herního žánru. Otázkou je, zda se tato renezance dotkne i strategických her podle D&D, protože k tomu vlastně není žádný důvod. Herní systém D&D byl vždy primárně RPG, tj. nijak zvlášť vhodný pro strategickou hru, všichni vydavatelé použili značku D&D především kvůli její popularitě nebo kvůli reáliím konkrétních settingů. No a všeobecná popularitu D&D mezi mladými hráči už také zdaleka není to, co bývala.

Vůbec se dá říct, že tahle šestice hezky ilustruje vývoj počítačových strategií. První hra byla do značné míry vytvořená podle oblíbeného modelu deskových her wargames - nic inovativního, ale precizní práce. Další dvě z roku 1993 sice používaly základní šablonu tahové a budovatelské strategie, ale zároveň se odvážně snažily najít vlastní cestu. B&M a D&D:D už bez velkého experimentování jely na vlně, která aktuálně ve strategiích frčela - real time strategie a real time strategie s RPG prvky. Je ten Birthright se z toho tak nějak vymyká.

Pět a půl různých settingů


  • War of the Lance - Dragonlance
  • Stronghold - bez settingu
  • Fantasy Empires - Mystara
  • Blood & Magic - Forgotten Realms (byť spíš kvůli značce na krabici, v reálu si hra z FR moc nebrala)
  • Birthright: The Gorgon's Alliance - Birthright
  • Dungeons & Dragons: Dragonshard - Eberron

Čtyři různé typy strategických her

  • War of the Lance - wargame
  • Stronghold - budovatelská strategie
  • Fantasy Empires, Birthright: The Gorgon's Alliance - tahová strategie
  • Blood & Magic, Dungeons & Dragons: Dragonshard - strategie v reálném čase


A na závěr klíčová otázka - která je nejlepší, a která je nejhorší?

Vzal jsem do úvahy dvě hodnotící měřítka, game design a zábavnost.

Game design


Aneb jaký herní systém autoři zvolili a jak se jim povedlo ho realizovat.
(1 - mizerný/mizerně, 3 - průměrně/průměrný, 5 - velmi dobrý/dobře)

5 - Dungeons & Dragons: Dragonshard - RTS, kterému příměs RPG skutečně přináší něco nového a pozitivního
5 - War of the Lance - wargame, jak má být, ideálně adaptovaná; pokud by někdo chtěl odečíst třeba 2 body za předpotopní UI a vzhled, ať tak učiní
3 - Blood & Magic - průměrná RTS, pár lepších nápadů, pár horších nápadů
2 - Birthright: The Gorgon's Alliance - najdete lepší grand strategy hry, lepší válečné strategie i lepší RPG/dungeony a ani jejich vzájemná kombinace do jedné hry nepřináší žádné zvláštní potěšení navíc
2 - Fantasy Empires - tahová strategie s nepříliš dobrým ovládáním, k tomu akční bitvy... ne zrovna funkční mix
1 - Stronghold - budovatelská strategie s malým rozhledem a ovládáním přes ruku, to prostě není zábava

Zábavnost


aneb jak moc je hra zábavná (1 - nejmíň zábavná, 5 - nejvíc zábavná)

Záměrně jsem se vyhnul formulaci "jak moc hra bavila", protože třeba RTS mě osobně moc neberou, čímž bych objektivně uškodil Dragonshardu nebo Blood & Magic, zatímco Birthright mě osobně bavil, ač je dost nepovedený.

5 - Dungeons & Dragons: Dragonshard
5 - Blood & Magic - některé pokusy o osobitý systém trochu táhnou hru dolů, ale zase pěkně odsýpá
3 - Birthright: The Gorgon's Alliance - pro někoho, kdo setting Birthrightu nezná, může tato hra být zábavnější v tom smyslu, že může být větší výzvou, a určitou výhodou je i to, že když vás nějaká složka této hry nebaví (diplomacie, bitvy, návštěvy dungeonů), tak ji můžete odignorovat
2 - Fantasy Empires - hrát tuto hru s kámošem na joysticku u jednoho kompu, tak jí asi bod přidám
1 - Stronghold - jak už jsem napsal výše, budovatelská strategie s malým rozhledem a ovládáním přes ruku, to prostě není zábava
1 - War of the Lance - vlastně je to deskovka (která by mě ale asi moc nebavila ani jako deskovka) s elementem náhody a počítačovým vyhodnocováním; oko nepotěší a imaginaci nevybudí; milovník deskových i počítačových wargames si může třeba 2 body přidat, ale takových lidí moc nebude

Když body sečtu, vychází z toho poměrně realistické pořadí:

10 - Dungeons & Dragons: Dragonshard
8 - Blood & Magic 
6 - War of the Lance
5 - Birthright: The Gorgon's Alliance
4 - Fantasy Empires
2 - Stronghold



Vzhledem k tématu blogu se ještě sluší obodovat hry podle míry kvality adaptace (A)D&D předlohy:

5 - Birthright: The Gorgon's Alliance - geograficko-politické reálie, příšery, kouzla, kouzelné předměty... nic nechybí, vše je absolutně věrné, což je ve finále hře až ke škodě
4 - Dungeons & Dragons: Dragonshard - geograficko-politické reálie se týkají prakticky nepopsaného kontinentu (tj. autoři si v této oblasti mohli volně vymýšlet, místo aby použili kontinent s již popsanými státy a diplomatickými vztahy), ostatní víceméně sedí
3 - War of the Lance - zde sedí geograficko-politické reálie (jako bonus i s jejich vývojem v čase), ale vše ostatní absentuje, s výjimkou pár dragonlancovských ras a unikátních artefaktů důležitý pro příběh ságy (ale vzhledem k tomu, na jaké škále se hra odehrává, je logické, že povolání, kouzla a levely nehrají ve hře roli)
3 - Stronghold - geograficko-politické reálie zcela absentují, ale kouzla, příšery, předměty a povolání jsou adaptovaná poměrně široce a funkčně
2 - Fantasy Empires - geograficko-politické reálie jsou použity věrně, ale kouzel a kouzelných předmětů je jenom hrstka, monstra absentují zcela
1 - Blood & Magic - geograficko-politické reálie prakticky absentují, z kouzel, příšer apod. jsou adaptovány jenom fragmenty

Žádné komentáře:

Okomentovat