Setting Al-Qadim vyšel v roce 1992 (tj. dva roky před hrou Al-Qadim:
The Genies Curse). Téma a atmosféru velmi zdařile čerpá z pohádek Tisíce
a jedné noci a dalších podobných příběhů, hollywoodských filmů s
orientální tématikou a nakonec i z dějin středověké Arábie. Výsledkem je
výpravný dobrodružný svět, plný prostředí, zápletek, příšer i postav,
které se výrazně odlišují od klasické středoproudé (či jakoby starověké)
fantasy. Tohle všechno - tedy prostředí, společnosti, zápletky i
příšery - dokázali tvůrci AQ:TGC zpracoval na výbornou.
|
Malá zajímavost - tohle je obrazovka menu... |
|
... a takhle vypadá obálka jedné série dobrodružství z Al-Qadimu. |
V Al-Qadimu existují rasy jako jsou elfové nebo trpaslíci (plus několik dalších, ještě exotičtějších, někdy vymyšlených přímo pro Al-Qadim, jako jsou třeba yakmen, humanoidní jakové), ale hlavní roli zde hrají lidé. Ti uctívají polyteistický panteon, který ovšem vychází ze základních rysů a systému ctností známých z islámu. Velkou roli zde hrají čest a Osud. Základní povolání válečník/kouzelník/zloděj/kněz jsou rozdělené na typické arabsko-dobrodružné kity. Třeba vaše postava v A-Q:TGC je korzár a zbytek vaší rodiny jsou sha' irové, tedy kouzelníci specializující se na ovládání džinů.
Příšery
Velmi specifickou úlohu zde hrají džinové. Nevystupují jenom v roli nepřátel, mnohem častěji se objevují v roli nadlidsky mocných bytostí, které mají svou vlastní hierarchii a zájmy. Někdy lidem pomáhají, jindy je zotročují nebo se jimi baví. Jejich uvažování a záliby se velmi liší od těch lidských, což dobře patrné v Al-Qadimu papírovém i elektronickém.
|
Ostrov Rady čtyř džinů. Tenhle ífrit jenom hlídá vchod. |
|
Hlavní márid (vodní džin) si hoví v bazénku. |
|
Dvě sestry, které vládnou džinům v pravém slova smyslu, tedy džinům vzduchu. |
|
Hlavní
dao, džin(ka) země. Dvě postavy vlevo jsou speciální al-qadimské
potvory, lidé svisle přefiknutí napůl, mající jednu ruku a jednu nohu
(a zřejmě i jedno křídlo, aby bylo schopni držet rovnováhu). Jmenují se
nas nas. |
Příšery, které byly vymyšlené speciálně pro A-Q:TGC mají v manuálu popisy vyvedené v klasickém AD&D formátu.
|
Žalář
hlídají miniaturní mědění automati, kolem kterých se musíte proplížit.
Tahle část byla trochu opruzná, protože prozrazení znamená game over. |
|
Divná, specificky al-qadimovská potvora, ammut, kříženec hrocha, krokodýla a lvice. |
|
Závěrečný boss, mág, který díky zlotřilým magickým praktikám ztratil zdravý rozum i lidské kontury svého těla. |
Geografie
Naprostá většina videoher ze settingu Forgotten Realms se odehrává v ohromné oblasti s
názvem Faerun, ke které patří i souostroví Moonshae a džungloidní
poloostrov Chult (ale pokud se nepletu, tak v Shining South už moc her není).
Taan (jakože mongolští barbaři) i Kara-Tur (jakože Čína/Japonsko) se v
papírové podobě dočkaly rozsáhlých dodatků, ale v komputerizovaném
D&D jsou až na jednorázové dungy, do nichž se přiteleportujete z Faerunu, zcela opomíjené. V Utter East (pobřeží mezi Shining South a Zakharou) se odehrává hra
Blood&Magic.
Al-Qadim se však odehrává na poloostrově Zakhara. Vyjma základní příručky k němu vyšly dvě krabice popisující Zakharu geogragicky a 8 krabic s herními kampaněmi, což je nesrovnatelně víc materiálu, než kolik vyšlo kupříkladu o Kara-Turu nebo Maztice.
Všechny ostrovy, sídla i cizí postavy v A-Q:TGC byly podle všeho vymyšlené pouze pro hru samotnou, nikde na internetu ani v základních al-qadimovských příručkách jsem je nenašel. Což je na jednu stranu škoda, ale na druhou stranu to je v pořádku - moře na jih od Zakhary, zvané Crowded Sea, je plné ostrovů, z nichž v pravidlech je popsaný pouze jejich zlomek. Velká většina ostrovů nechává volný prostor fantazii dungeon masterů.
Zajímavé je, že "domácí" město hlavního hrdiny se jmenuje Zaratan, což je ovšem v Al-Qadimu gigantická spící obří želva (nikoli jediná, tj. psáno s malým "z"), na jejíchž zádech se postupem času vytvoří ostrov, někdy i s populací.
Žádné komentáře:
Okomentovat