neděle 2. září 2012

Neverwinter Nights - Infinite Dungeons - infinite arrogance


Ač jsem to neplánoval, tenhle příspěvek bude zase takovým malým exkurzem do mysli a duše koncového zákazníka videoherního průmyslu. Koho to nezajímá, ať si počká na příští článek, ten už bude opravdu o Infinite Dungeons.


V závěru minulého příspěvku jsem váhal, zda bude další hrou v pořadí Descent to Undermountain  nebo modul pro NWN s názvem Infinite Dungeons. První jmenovanou hru se zatím marně snažím rozchodit - buď to chce větší DOSbox-fu, nebo koupit na ebayi originálku, což se mi ovšem vůbec nechce (podle všech dobových recenzí hra nestála za zlámanou grešli, a to ne jenom po stránce game designu, ale především díky technických chybám, jimiž byla zaplevelena až k nehratelnosti).


Tak tedy Infinite Dungeons.

Zvláštní je, že i když byl tenhle modul spolu s ostatními ještě před čtyřmi lety legálně ke koupi v rámci digitální distribuce přes stránky Bioware, dnes už ho koupit nelze. Jasně, moc lidí si je už asi nestahovalo, ale náklady na tento způsob distribuce jsou minimální, takže nechápu, proč je stáhli. Styděli se prodávat šest let staré šunky vedle vyblejskaného ME3? Asi. Pitomečci.


Další divná věc je, že Bioware zrušili "staré" zákaznické účty (ten svůj jsem založil v pradávných dobách léta 2008). Pokud jsem dobře googlil, teoreticky by můj starý účet šlo "oživit", ovšem bylo by nutné podstoupit korespondenci s helpdesky asi tří firem. Ach jo. Čtyři roky od registrace nejsou zas až tak dlouhá doba a nutit zákazníka k nové registraci nebo složité komunikaci s nějakými help centry, místo abych ho pustil do e-shopu a nechal nakupovat, to je tak trochu na hlavu. Prý to vymysleli v EA, pod něž už nějakou dobu Bioware patří. Anebo že by můj účet vyfičel kvůli tomuhle? Bůhví, tu zprávu jsem sice loni zaregistroval, ale účet jsem při té příležitosti netestoval. Každopádně z ani jednoho z těch dvou vysvětlení mírně řečeno nemám dobrý pocit.

Blbé je, že ty moduly, které jsem tehdy koupil (i když zrovna Infinite Dungeons mezi nimi nebyly), si nezahraju, protože při každém spuštění vyžadují online autentifikaci prostřednictvím vašeho zákaznického účtu, z něhož jste si je koupili. Nemluvě o tom, že jsem si je pochopitelně nezálohoval, protože jsem tak nějak předpokládal, že si je budu kdykoli moct stáhnout znova. Přesné znění tehdejších obchodních podmínek si nepamatuji, ale Steam, u kterého byl a je redownload nedílnou součástí služeb, byl už tehdy trendsetterem, takže by bylo jen logické, kdyby Bioware tehdy poskytoval neomezený redownload taky. A na různých fórech pamětníci tvrdí, že ho taky poskytoval. Jenže stačilo pár let, aby se ukázalo, že představy Bioware (nebo EA) o neomezenosti jsou poměrně omezené.


Jednu chvíli to vypadalo, že situace je beznadějná a Infinite Dungeons si prostě nezahraju. Nicméně po chvilce googlení se objevilo světlo na konci tunelu. Z odkazů uvedených tady lze zdarma stáhnout prémiové moduly, které byly dříve prodávány pouze elektronicky, a spustit je (včetně platné autentifikace v podobě připojení k serveru Bioware) třeba z NWN Diamond Edition, kterou lze za pár babek koupit z GOG.com. Zvláštní je, že podle poskytovatele těch linků by takto stažené moduly měly fungovat jenom těm lidem, kteří si je kdysi opravdu koupili, a ještě navíc pouze v kombinaci s tou originální kopií hry, jejíž sériové číslo tehdy při koupi zadali v e-shopu Biowaru (tj. nikoli NWN Diamond Edition z GOGu). Přesto mi ale fungují (přesněji řečeno Infinite Dungeons mi fungují, další jsem nezkoušel), narozdíl od verze Infinite Dungeons stažené z torrentu, která tou autentifikací na serveru Bioware neprošla.Těžko říct, jak to tedy s těmi moduly skutečně je. Podle příspěvků v té diskuzi to vypadá, že moduly pár měsíců vyžadovaly korektní autentifikaci, pak zase ne, pak zase jo a pak zase ne. Jenže tyto protichůdné zprávy mohly být zapříčiněny jinými technickými problémy nebo uživatelskými chybami při instalaci. Těžko říct - hlavní je, že mi Infinite Dungeons (už několik dní) jedou.

Každopádně Bioware se v záležitosti zákaznických účtů a dodržení obchodních podmínek zachovali tak prapodivně, že jedinou možnou omluvou by pro ně mohlo být, že ty downloady linkované na jejich výše uvedeném fóru po nějaké době odblokovali. Dalo by se tím vysvětlit, proč fungují i těm, co si je dříve nekoupili. A vlastně by takové uvolnění bylo jenom spravedlivé - přestali jste oficiálně podporovat moduly, které už nesypou, a to do té míry, že i ti, co za ně zaplatili, je můžou hrát jenom po velkých obstrukcích? Tak je hráčům poskytněte zdarma, když je pro vás tak strašně nevýhodné nebo nepohodlné poskytovat svým zákazníkům re-download. Jenže jsem nenašel žádné oficiální vyjádření, že by tomu tak bylo, takže moc nevím, co si o tom myslet. Jisté ale je, že mé doposud dobré mínění o firmě Bioware utrpělo značné trhliny.

Mno, tolik zlobení kvůli tak pitomému datadisku. Ale co naplat, mise Digitální Vola s sebou přináší i takovéhle zápletky. Ve skutečnosti, to zjištění, že z party dělající super RPG se postupem času - a asi i díky akvizici ze strany EA - stala banda čurinů, je asi tou nejzajímavější zkušeností, kterou mi hraní Infinite Dungeons přineslo. Ale o tom více v následujícím příspěvku.

Žádné komentáře:

Okomentovat