čtvrtek 26. září 2013

Baldur's Gate: Enhanced Edition - Jak to tedy šlo s bardy



Úvodem příspěvku, v němž bych chtěl shrnout a rozebrat hraní s čistě bardskou skupinkou, se sluší uvést, že jsem se na to hraní na insane měl vysrat.


Na to, že jsem schytával dvojnásobné zranění od nepřátelských mečů, kouzel a pastí, prostě není herní systém BG stavěný.

Abyste hraní na tuto obtížnost ustáli bez příliš častého loadování, tak potřebujete:

  • jednoho nebo dva tanky, kteří mohou nosit helmu chránící je před kritikály a kteří mají tolik hp, že mají potenciál vydržet aspoň dvě rány
  • pokud bude tím frontlajňákem vaše hlavní postava, měli byste si při jejím nahazováním dát záležet, abyste jí mezi vlastnosti mohli rozdělit co nejvíc bodů, aby měla co nejvyšší odolnost bez toho, že by ostatní vlastnosti byly ošizené
  • k tomu kněze nebo druida, který bude vaše frontline bojovníky neustále doléčovat (v tomto případě už to asi nemusí být nutně fighteři nebo barbaři)
  • a do toho nějaké ty mágy nebo bardy na crowd control
V takovém případě bude hraní na insane challenge a ne voser.

Jenže nic z toho při hraní s bardy prostě nešlo, na stopadesát rerollů při tvorbě postavy jsem se vykašlal, a na loadování přestupů, abych měl vždycky +6 hp, taky. Takže mi zbyly jiné možnosti, bohužel méně neprůstřelné.
Některé souboje můžete ochcat tím, že vpřed vyšlete neviditelného zvěda, který vám pomůže určit hranici, kam máte mrsknout plošné kouzlo, aniž by si vás nepřátelé všimli. Ale zdaleka ne všechny.
Crowd control kouzlům mohou zase vaši nepřátelé odolat a vaše ochranná kouzla (Mirror Image, Blur, Shield, Mage Armor, Protection from Evil) překonat, protože nějak zázračně nízkou třídu zbroje nebo vysokou šanci na minutí si jimi nevytvoříte (zlomový je až Stoneskin, ale ten mají mágové na 7. úrovni a bardi až na 10.). A když vaše ochrany překonají, často stačí jedna rána, a najednou má vaše postavička 20 hp a musí vypít alespoň dva nápoje (což znamená dvě riziková kola), aby se dostala do stavu, kdy nebude zralá na doklepnutí jednou dobře mířenou ranou. Což pochopitelně často nestihne, takže, nechcete-li pořád tahal mrtvoly k oživení do templu, často loadujete.
Vedle toho ztrácejí na přínosnosti i hojně užívaná kouzla na přivolání nějaké pomocné zvěře, protože ta je na insane najednou strašně křehká, prakticky na jednu ránu a s horší třídou zbroje než postavy.
Pasti kupodivu nepředstavovaly nepřekonatelný problém, s nějakou tou odolností vůči ohni, elektřině apod., kterou získáte z předmětu, nápoje nebo kouzla, se dají překlopýtat. Nicméně, i o nich platí, že v některých pasážích představují spíš voser než výzvu - kdyby byl ve hře alespoň nějaký předmět, který by třikrát denně dělal Find Traps, tak by se některým z nich mohl člověk aspoň vyhnout, když už je nemůže odstranit, jenže žádný takový ve hře není, takže bardům nezbývá nic jiného, než přes ně překlopýtat.

Že to s šesti bardy hratelné je, jsem se přesvědčil v Black Pits. Šestice casterů sesílající plošná crowd control kouzla (Horror) totiž představuje téměř stoprocentní ochranu. Vyděšené nepřátele jsem pak pro jistotu ještě oslepil (kouzlem Blindness), protože to má podstatně delší trvání. A v tuto chvíli bylo o výsledku boje rozhodnuto. Pokud byla část nepřátel na crowd control imunní, salvy šesti Magic Missiles ji velmi rychle zpacifikovaly a situace se ještě dala ustát. Ovšem jak vyplývá z minulého příspěvku, pokud se mému crowd controlingu dovedla vyhnout většina nepřátelské skupinky, začaly problémy.

Moje all bards hraní mělo ještě jednu chybičku - v hlavní kampani jsem nikdy nechodil pouze s třemi bardy. Napřed jsem s sebou tahal Rasaada, Neeru a Dorna (ti první dva ovšem žádnou extra pomoc nepředstavovali), po vyřešení jejich osobních questíků jsem si zbaběle nechal Dorna, aby boje proti crowdcontrolovaným soupeřům rychleji odsejpaly, a pak jsem ještě přibral zlodějku Skie, protože se mi kvůli zlému bardovi Eldothovi přicpala do skupinky a už se jí nešlo zbavit, protože Eldoth by odešel s ní (a z hlediska roleplayingu se mi příčilo nechat ji bídně zhynout v boji). Nicméně nepoužíval jsem ji jako zlodějku, navlékl jsem jí prokletý opasek obří síly a používat ji stejně jako Dorna.

Pokud bych to měl hrát nejenom na insane, ale i hardkórově JENOM se třemi bardy, pravděpodobně by to šlo, ale znamenalo by to:
  • nutnost intenzivněji používat kouzelné hůlky, ať už na crowd control, nebo na damage, protože crowdcontrolované skupinky nepřátel bych jenom se třemi bardy odstraňoval podstatně pomaleji, takže bych si musel pomoct nějakým tím Fireballem nebo čas od času zopakovat controlingová kouzla (a protože ta z hlavy by mi nestačila, tak bych je dělal z hůlky)
  • mít k dispozici pouze tři batohy, do kterých by se pochopitelně vešlo všechno, co opravdu potřebuji, ale stejně bych měl pocit omezení

Opět se nejedná o něco nepřekonatelného (ten první bod by aspoň představoval nějakou výzvu ve smyslu nutnosti použít nějaké nové soubojové postupy), ale pořád by platily všechny komplikace, které jsem dosud vylíčil. Navíc každý absolvovaný souboj by vyžadoval odpočinek, což v dungeonech a divočině znamená, že vás skoro určitě někdo zaskočí u táboráku.

A jako bonus k tomu všemu musím ještě jednou zmínit problematické učení kouzel a komplikace spojené se složením skupinky, podrobně rozebrané zde.

Závěrem tedy prohlašuji, že se to dá. A to i na insane. Překonávání některých omezení daných složením skupinky vás donutí zapnout mozek a aktivovat kombinační nebo taktické schopnosti (a samozřejmě taky znalost hry samotné a pravidel AD&D) a vyzkoušet si ve hře postupy, které až dosud byly pod vaši rozlišovací schopnost. To je zábavné. Jenže v BG s bardy platí, že i když si to vymyslíte sebelíp, pořád bude vaše výkonnost a schopnosti pokulhávat za skupinkou klasického složení. A tady začíná hrát roli, na jakou obtížnost hrajete. Já bych rozhodně doporučil normal nebo core rules, nikoli insane. Protože vedle toho jsou tady ještě další omezení (např. již zmíněný batoh nebo nutnost neučit se kouzla okamžitě po jejich nalezené, ale po třech velkých dávkách - viz bod 3), u kterých vám nezbývá, než jenom sklapnout podpatky a na zúžené mantinely si zvyknout, protože dané omezení nedokážete obejít buď vůbec, nebo velmi komplikovaně. A to zas až taková zábava není.

Žádné komentáře:

Okomentovat