neděle 26. února 2012

Mysteries of Westgate


Některé evropské jazyky prostě mají svůj půvab.

A je to tady. Svým způsobem zlatý hřeb téhle sady datadisků, protože Ossian Studios jsou autoři datadisku Darkness over Daggerford pro NWN1, a ten se vážně povedl. Do MoW jsem se pořád nemohl nějak zakousnout, jako by mě nemohly správně chytnout. Dá se říct, že jsem jejich úvodem byl i trochu zklamán. To bylo ale způsobeno tím, že moje očekávání byla po výtečné MotB a exotické SoZ velmi vysoká. Ossian Studios se vytasili se středoproudou (byť značně potemnělou) fantasy.


Záda tohohle lizardmana uvidíte ve hře poměrně často...
 
Což mi zpočátku moc nevonělo. Ale jak jsem pokračoval v hraní a zabydloval se v přístavním městě Westgate, po pár večerech mi došlo, že tohle není jen tak nějaká obyčejná středoproudá fantasy – tohle je totiž středoproudá fantasy od Ossian Studios! Takhle totiž klidně mohly vypadat základní kampaně NWN1 i 2, a já bych je za to miloval – klasické fantasy prostředí, ale zpracované na jedničku, tedy tak, že si na něm pošmákne i někdo, kdo hraje CRPG třeba 20 let. Takový veterán si MoW vychutná dokonce mnohem víc než nějaký CRPG začátečník, protože si uvědomí, jak moc práce a invence museli Ossian Studios vytáhnout, aby napsali hru, která sice po stopadesáté omílá to samé prostředí, rasy a příšery, ale přece je výsledkem hra, která to není to samé. Uvedu pár příkladů. 1) Ve fantasy CRPG pořád navštěvujete nějaké hospody. Po 20 letech hraní zjistíte, že všechny vypadají víceméně stejně. Třeba ve Storm of Zehir byla hospoda v každém městě (a že jich tam nebylo málo), respektive právě proto, že jich tam nebylo málo, tak se na to tvůrci vyflákli a po stránce grafického zpracování střídali dva nebo tři mustry. Tady jsem zatím navštívil dvě, a v jedné z nich, Bend Mermaid, je dokonce coby výzdoba 3D model přístavu města Westgate! Nemá žádnou funkci, je vlastně úplně zbytečný, ale autoři chtěli tuhle hospodu nějak odlišit od ostatních westgateských putyk, a taky od těch tisíců hospod, které průměrný hráč za svůj život proleze. Jo, udělat hospodu originální tím, že bude na ostrůvcích v lávě a obsluhovat budou salamandři, to dokáže každý. Ale udělat originální hospodu v mantinelech vymezených víceméně uvěřitelným středoproudým fantasy, ba co víc, dělat si s něčím takovým vůbec vrásky a mozoly, to dokáže jenom ten, kdo svou práci dělá rád.

No řekněte, viděli jste už v nějaké hře takovouhle výzdobu hospody?
 
2) Jsou určité postavičky, které v klasickém fantasy městě prostě musí být. Stráže, žebráci, pouliční umělci, kuchaři v hospodách, a tak dál, a tak dál. Nejsou v zásadě důležití, a všichni to moc dobře vědí. Proč si tedy dát práci s tím, aby zrovna tenhle kuchař nebo žebrák říkal něco tak originálního, že vystoupí z toho nespočetného zástupu kuchařů a žebráků z jiných her a měst? Těžko říct, ale v Ossian Studios si tu práci dali. A v tomhle duchu se nesou celé Mysteries of Westgate. Hlavní dějová linie není nic, co by celé Forgotten Realms obracelo naruby, dokonce se dá říct, že začíná poněkud otřepaně – v nějakém dungu jste našli dominovou masku, která vám od té doby ztrpčuje život, a protože ve Westgate působí mocná zlodějská gilda, která symbol této masky používá, vypravili jste se do již zmíněného přístavu, abyste se toho prokletého módního doplňku zbavili.

Do Westgate, mladý muž, do Westgate se vydej!

Jenže příběh je podáván s tak přesně dávkovaným tajemstvím, že se v něm neztrácíte, ale zároveň vám není odhalováno příliš, takže jste pořád zvědaví, co bude dál. Postavy, ať už vašich družiníků, nebo ty, se kterými musíte jednat, vycházejí z klasického DD kadlubu ras a povolání, ale narozdíl od těch z hlavní kampaně NWN2 ve vás jejich osudy dokážou probudit zájem a emoce (pozitivní i negativní). Tohle je prostě datadisk, který dělali lidé, pro něž série Baldur’s Gate představovala mustr pro to, jak má vypadat skvělé CRPG. A jelikož svoje nápady a představy dokázali přenést v realitu, výsledkem je povedený datadisk, jehož kvality si užijete tím víc, čím víc jste toho v životě už nahráli.




Z města se za celou hru prakticky nehnete.

A na závěr jedna malá poznámka: Vždycky mě potěší, když se autoři CRPG podle D&D vypraví někam mimo území Sword Coast, Cormanthoru a Dales. A konkrétně Westgate je toho příkladem, protože na Dragon Coast ještě žádná CRPG umístěná nebyla.

Žádné komentáře:

Okomentovat