sobota 24. března 2012

Birthright: The Gorgon’s Alliance - úvod





Birthright je moje stará AD&D láska, pravděpodobně jeden z nejnedoceněnějších D&D campaign settingů vůbec. Ti, co ho kdysi zkusili, ho mnohdy hrají dodnes, ať už prostřednictvím živých sehrávek s kamarády, nebo přes fóra a e-maily.
Jde o kombinaci low-level, low-magic RPG a strategie. Narozdíl od jiných DD campaign settingů se i v klasické pen and paper podobě téhle hry relativně často hraje za předgenerované postavy, tzv. regenty, nadané božskou krevní linií, jež jim, pravidlově řečeno, umožňuje vládnout prostřednictvím strategických akcí. Herní svět je docela rozsáhlý a hlavně propracovaný do úžasných detailů, nicméně je to především ten mix RPG a strategie, který staví tenhle setting na piedestal určený těm nejoriginálnějším a nejzábavnějším RPG hrám. Ve hře samozřejmě můžete prolézat dungy (pokud si na to ovšem nenajmete nějaké dobrodruhy, ale praxe vás naučí, že o podobné problémy je lepší postarat se osobně, už třeba proto, že vaši poddaní dokážou náležitě ocenit už jenom vaše osobní nasazení samotné). Ale taky můžete zakládat guildy, sítě chrámů, válčit na bitevním poli i moři, sesílat kouzla, která mají dopad na celé vojenské jednotky nebo provincie, a tak dále, a tak dále. Ale hlavně můžete kout pikle, ať už se svými spoluhráči proti NPC, nebo proti svým spoluhráčům. Proto k této hře vycházely dokonce příručky Player’ Secrets of..., které byly určeny vždy tomu hráči, který za regenta příslušné říše hrál. S obsahem příručky se samozřejmě mohl seznámit DM, ale ostatní hráči si ji mohli přečíst jenom tehdy, pokud jejich postava měla nějaký důvod tyto informace znát. Koncept šel tak daleko, že se příručka neskládala jenom ze 32stránkové brožurky, ale její součástí byly čtyřdílné desky z tvrdšího papíru, které obsahovaly nákresy map, přehledné tabulky a další informace a daly se rozložit a postavit jako jakási zástěna podobná té DMovské.

Player’ Secrets vyšlo celkem 15, což je na jednu stranu hodně, ale na druhou to je jenom zlomek všech hráči hratelných říší.
Snad jedinou nevýhodou této hry bylo, že hráči mohli hrát spíš proti sobě, než pospolu, protože tím se vždycky tak trochu fragmentuje společné hraní, což je u společenské hry škoda (nejde o to, že by si hráči tolik svinili, spíš vadí to, že pořád někdo chodí s DMem za dveře). 
Zajímavý aspekt, který s sebou tenhle setting nese, je jeho znovuhratelnost. Když třeba ve Forgotten Realms odehrajete nějakou kampaň, ať už vlastní, nebo koupenou, a chtěli byste ji pak hrát znovu, je dost dobře možné, že i skupinka jiného složení vlastně nakonec odehraje víceméně ten samý příběh, protože ta kampaň obvykle na hlavním příběhu stojí. Když ale totéž provedete v Birthrightu, je spíš pravděpodobné, že jiné složení regentů, byť dosazených na ty samé trůny, spolu vytvoří úplně jiné prostředí, hru a zábavu, protože tady jde spíš o přesvědčení, motivy, schopnosti než o nějaký pevně daný příběh.
S Birthrightem se pojí ještě jeden zajímavý fenomén, a to je PBEM, play-by-e-mail, hraní RPG nebo strategie přes e-mail. V zásadě to probíhá tak, že na fórech probíhá roleplaying a jednou za dva týdny nebo měsíc hráči pošlou DMovi popis toho, co budou ve své další strategické akci provádět. Ten vše vyhodnotí a výsledky rozešle zpět hráčům, případně je napíše na fórum, pokud mají dopad na všechny postavy. Zajímavé je, že se takové hry může účastnit až několik desítek hráčů. Jednu nebo dvě takové hry jsem hrál a výkon DMa řídícího bezmála čtyřicítku hráčů od Nového Zélandu až po Chorvatsko byl skutečně obdivuhodný, i když se nakonec ukázalo, že při tak obrovské počtu hráčů rozesetých po celé zeměkouli nakonec nelze udržet kontinuální hraní déle než pár měsíců (i když bych řekl, že na váznutí takové hry se stejnou měrou jako nespolehlivost hráčů podílí i jejich rozesetí přes všech 24 časových pásem).
V rámci exkurzu do méně známé historie hraní RPG se patří zmínit, že hraní přes e-maily předcházelo hraní poštou, kdy herní pokyny putovaly přes poštovní úřady tam a zase zpátky a DMové vydávali a rozesílali pravidelné bulletiny, ve kterých všechny zúčastněné hráče informovali o tom, co se v herním světě během posledního tahu událo.
No a v příštím příspěvku se už můžete těšit na mé dojmy z CRPG/strategie s názvem Birthright: The Gorgon’s Alliance.

Žádné komentáře:

Okomentovat