středa 29. června 2022

Avernum: Escape from the Pit - most memorable fights


 Hmm, po třech letech se vracím k nějakým těm old school RPG (konkrétně Pool of Radiance, 1988) a koukám, že poslední příspěvek k Avernu zůstal nepublikován... Tak tady je.

 Závěrečné souboje jsou solí každého správného RPG, jen málo co může hráči přinést takové uspokojení jako pokoření mocného úhlavního nepřítele. Jenže nic se nemá přehánět, že...

Nejpamětihodnější souboje jsou v Avernu jednoznačně tři závěrečné questy plus zabíjení démona ve věži.

Zabíjení démona, které mágové přivolali do své věže a neví si s ním rady, se tváří jako součást hlavní dějové linie, která je ovšem dost volná a podle mě lze tento úkol přeskočit. Každopádně mě tento boss potrápil nejvíc ze všech, když nepočítám ty finální. Démon Adze-Haakai totiž v pravidelných intervalech rozhazuje instant kill kletbu, před kterou se můžete ochránit jen tím, že ve správném okamžiku stojíte v magickém kruhu, který na vás sešle krátkodobou ochranu. Po celý souboj tedy balancujete mezi tím, abyste ve správný okamžik stáli v magickém kruhu, a tím, abyste co nejvíc
času stáli u démona a bušili do něj.

Tři závěrečné questy jsou taková specialita Averna. V jednom můžete završit hru tím, že najdete
cestu na zemský povrchu, ve druhém zabijete démona Grah-Hotha, který ohrožuje celé Avernum, a ve třetím teleportem proniknete do paláce na povrchu, ve které máte za úkol zabít císaře Hawthorna, který ten úžasný nápad s obřím podzemním vězením vymyslel. Na pořadí nezáleží.

Já začal východem ven. Tato příběhová linie se končí v dungeonu s názvem Final Gauntlet, který je poměrně těžký, nicméně závěrečný souboj není nijak extrémní a navíc se i z poslední místnosti můžete vracet do podzemních měst a nabírat tam nové síly.

Motýlci!

Pak jsem se pustil do likvidace hlavního démona Grah-Hotha. To už byl pořádně tuhý a otravný oříšek. Z finální místnosti nelze odcházet a během závěrečného souboje se superdémonem se objeví několik vln nepřátel, které si nemůžete dovolit ignorovat, protože zabitím Grah-Hotha nezmizí. Bohužel si už nevzpomínám, která strategie nakonec byla nejúspěšnější, ale jak vyplývá z předchozích řádků, o žádnou zvláštní strategii se asi nejednalo. Musel jsem postupně zabíjet vlny nepřátel, přitom se vyhýbat zraňování hlavního démona např. plošnými kouzly, protože přivolání další vlny nepřátel je vždy vázané na pokles jeho života pod určitou hladinu. Někteří nepřátelé byli imunní na to a jiní zase na ono, podle toho jsem do nich musel jít buď meči nebo kouzly a naopak se proti mečům nebo kouzlům chránit správným obranným kouzlem, ale klíčové asi bylo použití silných consumables, tedy kouzelných hůlek, svitků s Group Heal, Return to Life (oživení padlé postavy), energy/healing/invulnerability elixíry (ty poslední jsou nejsilnější a nejvzácnější ve hře, postava, která ho vypije, je na několik kol prakticky imunní vůči všem zdrojům zranění). A ještě důležitější bylo neudělat v celém souboji žádnou chybu nebo nemít smůlu. Jakmile se nějaká postava nestihla včas nabuffovat nebo nešťastnou náhodou umřela, v zásadě to znamenalo restart celého velmi dlouhého souboje. Otravné bylo, že postava nejčastěji zemřela rukou někoho ze skupinky, koho démon očaroval svým kouzlem. Pokud pořadí, ve kterém postavy jednaly v boji, nenahrálo tomu, aby klerik zlomil očarování dřív, než se omámený bojovník dostal na řadu a zaútočil na některého ze svých společníků, skoro vždy to znamenalo mrtvolu. Proti kouzlu Dominion navíc ve hře neexistuje spolehlivá obrana, kouzlo Ward of Thoughts pouze zvýší vaši šanci na odolání, ale odhadem tak o 20-30 %.

Ufff!
 Protože jsem v tomto souboji sáhl do zásob nejsilnějších consumables, musel jsem před posledním, podle všeho nejtěžším soubojem, tedy infiltrací do paláce krále Hawthorna a jeho asasinací, znovu projít celou zemi, sesbírat a nakoupit všechny dostupné zásadní nápoje a svitky a především nakoupit a sesbírat všechny bylinky ve hře a nechat si z nich vyrobit zásadní elixíry. V tomto ohledu vám hra poskytuje omezené zdroje - zásoby v obchodech se údajně obnovují až po jejich kompletním vykoupení a bylinky snad dorůstají, ale trvá to dost dlouho.

Před vstupem do portálu vedoucího do královy věže na povrchu.

 

 Po proniknutí do královského paláce se musíte cestou do královy ložnice probít přes vlny velmi silných nepřátel, kteří na vás vybíhají z bočních chodeb. Tady jsem použil trik s kouzlem Shadow Blink, které umožňuje kouzelníkovi teleportovat se na krátkou vzdálenost, v zásadě kam dohlédne. Když se to spojí s pohybem, kouzlem zrychlení a elixírem nezranitelnosti, můžete chodbami královského paláce proběhnout s mágem a přeskakovat přitom stráže. Mág pak vytáhne z batohu svitek Return to Life a oživí své společníky, které nechal umřít daleko za sebou. Oživení se totiž objeví vedle něj, takže toto řešení je efektivnější i z hlediska spotřebovaných vzácných svitků a elixírů, než kdyby se měli probíjet ve skupině.
Vlny stráží vám nedopřejí oddechu až do samotného konce - těsně před královou ložnicí jsem se zastavil, že na výhodném místě počkám, až mě postupně doběhnou, a všechny pobiju, ale po nějaké době jsem došel k závěru, že se generují donekonečna. Pustil jsem se tedy do krále a jeho golemů a za použití naprosto všech elixírů nezranitelnosti jsem je udolal. Kdyby souboj s ním trval jen o kolo nebo dvě déle, neměl bych proti královi, golemům a neustále novým posilám elitních strážců šanci. (Což mimo jiné znamená, že bez triku s kouzlem Shadow Link bych neměl šanci tento závěrečký úkol splnit, poctivé probíjení se chodbami by mě stálo příliš mnoho consumables.)

Finální souboj - zlý král Hawthorne je ta zelená postavička v čele stolu, hnědé postavy jsou jeho golemové, které musíte zabít přednostně, abyste zrušili zelenkavé pole nezranitelnosti, která chrání krále.

Je to tam! Mimochodem, i zde je vidět nadprůměrná kvalita textů ve hře.

Tento encounter odkazuje na tajemnou rasu vahnatai, která jeskyně obývala ještě předtím, než do nich přišli první lidé. Na svém putování jeskyněmi můžete objevit nějaké její artefakty a tento památník. Možná dostane víc prostoru v následujících dílech.



Žádné komentáře:

Okomentovat