Přišel čas probrat balíčky dobrodružství, které v DDO přibyly za poslední čtyři roky. Jsou mezi nimi nové, původní kusy i remaky klasických D&D modulů.
Haunted Halls of Eveningstar
Prvním retro počinem byly v dubnu 2014 Haunted Halls of Eveningstar.Eveningstar je městečko v Cormyru, použité jako hub pro expanzi Menace of the Underdark, takže použití právě tohoto modulu, který v papírové podobě vyšel v roce 1992 (takže zas až tak prehistoricky klasický není), se vyloženě nabízelo (bůhví, jestli se s ním od začátku nepočítalo, expanze MotU vyšla v červnu 2012).
Tohle je bohužel jediný retro quest, se kterým nemám osobní zkušenost – je pro postavy na 28. levelu a já mám nanejvýš postavu s levelem 24, a vylevelovat s ní výš by znamenalo chodit již mnohokrát absolvované questy na epickou obtížnost, což mě moc neláká. Jisté je, že tenhle quest je výjimečně rozsáhlý, netypicky strukturovaný a zřejmě není určený k tomu, aby ho skupina prošla v rámci jediné návštěvy (což je rys i dalšího podobného modulu, Temple of Elemental Evil).
The Temple of Elemental Evil
Další v pořadí byl již vyhlášenější The Temple of Elemental Evil (duben 2015) z pera samotného Garyho Gygaxe (a Franka Mentzera).
Ten v papírové podobě vyšel v roce 1985 a obsahoval starší Gygaxův modul Village of Hommlet z roku 1979. Stejnojmenná hra od Troika Games z roku 2003 ho adaptovala celý, do DDO zapracovali jenom ToEE samotný, bez Hommletu.
Cover předchozího PC zpracování téže látky |
Quest je rozdělený do dvou částí, obě jsem na několik pokusů odehrál až do konce a podle mě se tady autoři dost sekli. Chápu, že chtěli tento quest coby vyhlášenou klasiku adaptovat věrně a v celé šíři, ale délka a náplň ToEE je jednoznačně nevhodná pro DDO quest. Pen and paper ToEE můžete buď kdykoli přerušit, nebo mu s kamarády věnovat celé odpoledne, ale v DDO nemůžete udělat ani jedno z toho. Tady prakticky není jiné řešení, než napoprvé quest pouze zmapovat, a pak tam jít napodruhé a vzít to zkratkou, což je poněkud zbytečné a otravné. Tím spíš, že náplň questu není příliš zábavná – v celém první podlaží je jediný zajímavý encounter (tj. takový, který vás nutí strategicky uvažovat nebo udělat něco jinak než obvykle), a to se mu ještě můžete vyhnout. Ta samé platí o všech čtyřech elementálních templech v druhém podzemním podlaží – prostě to všechno musíte vytlouct, jediný puzzle "naber vodu z fontánky v pravém rohu místnosti a nalej ji do bazénku v levém rohu místnosti" je vskutku prostinký.
Poměrně věrně převedený obal původního dobrodružství |
A ještě detail vrat do chrámu |
Zajímavější je až třetí level, který má ale jen dvě místnosti. V té první vám život znepříjemňuje specifické prostředí a v druhé váš čeká boss fight, vlastně jediný zajímavý encounter celého questu, přesněji řečeno celého ToEE Part One, protože zatím byla řeč pouze o první ze dvou částí. Je to zkrátka strašně dlouhé a nudné, s výběrovějšími questy ze Stormreache nelze ToEE srovnávat ani omylem.
Pro srovnání mapa prvního podzemního podlaží Templu z původního modulu, ToEE od Troika Games a z DDO. Jak Troika Games, tak Turbine si dali práci s co nejpřesnějším převodem. Podle mě především kvůli fanouškům, protože ani z hlediska architektury není na tom levelu nic úžasného, natož z hlediska náplně.
A s Part Two je to bohužel podobné. Ten aspoň není tak dlouhý, protože ze čtyř elementálních podlevelů stačí projít jen jeden, ale i tady máte pocit, že jenom chodíte a tlučete zaměnitelné potvory. Finální souboj s houbovým démonem je fajn, ale když to mám zhodnotit jako celek, tak mi vážně nejde na rozum, proč se rozhodli adaptovat tento quest tímto způsobem.
Zajímavost: V případě tohoto questu se jedná o výpravu do settingu Greyhawk (!).
Against the Slave Lords
V září 2016 vytáhli další sérii, podle mého názoru ne tak slavnou, ale o to starší – čtyřdílnou sérii Against the Slave Lords z let 1980–1981, z níž byly do DDO adaptovány první tři díly.
Bohužel i o ní platí, že za mnoho nestojí. Všechny tři quest jsou velmi dlouhé, monotónní a bez zajímavých encouterů, prostě vytloukačka bez šťávy. Ani v tomto případě nechápu, proč se rozhodli zrovna pro tuto sérii modulů, a když už tak učinili, proč se snažili co nejvěrněji držet předlohy.
Jeden z mála pamětihodných okamžiků s celé sérii Against the Slave Lords - úzká chodbička zalepená medem z úlů. |
White Plume Mountain and Other Tales
Tento balíček z července 2018 obsahuje celkem pět questů – čtyři velmi povedené Other Tales, které jsou ovšem nově napsané a odehrávají se ve Stormreachi a blízkém okolí, a opět jednu vyhlášenou vykopávku, White Plume Mountain, která vyšla poprvé v roce 1979, s barevnými ilustracemi v roce 1981, v roce 1987 ve sbírce Realms of Horror, v roce 1999 vyšla v reprintu jako součást výročního boxed setu, v roce 2005 byla ve verzi pro třetí edici D&D poskytnuta ke stažení zdarma, v roce 2013 vyšla ve sbírce Dungeons of Dread a v roce 2017 ve sbírce Tales from the Yawning Portal, konvertovaná do páté edice D&D. Její ediční historie samotná je dokladem toho, o jak úspěšný a oblíbený modul se jedná.
Dungeon, skrývající se v hoře s bílou chocholkou, se skládá z řady místností, z nich každá představuje nějakou specifickou výzvu, pro jejíž překonání musí hráči zapojit mozek, ne se jenom prosekat do pohody. V tom byl tento modul bezesporu výjimečný. Na druhou stranu taková skladba místností vede k tomu, že to celé působí nelogickým dojmem dungeonu, který jakoby zkonstruoval šílený kouzelník, aby v něm mohl testovat a trápit dobrodruhy. Což odpovídá backgroundu celého modulu, on ho skutečně vyhloubil a zařídil šílený kouzelník, ovšem takové dungeony postrádající racionalitu jsem nikdy neměl v oblibě a sám autor tohoto modulu řekl, že námět typu !dungeon pro pobavení šíleného kouzelníka" byl klišé už v roce 1979.
Úvodní loading screen |
Tak jako tak, digitální adaptace tohoto modulu do DDO se narozdíl od dvou předchozích modulů povedla. Což je trochu paradox, protože v rámci klasické RPG sehrávky by mě absence nějakého rozumného příběhu dost iritovala, ale v komputerizované formě jsem se při hraní tohoto modulu velmi dobře bavil, a to i přesto, že některé vychytávky, nad kterými se museli hráči zamyslet, se nedaly do herního systému DDO dost dobře přenést.
Žádné komentáře:
Okomentovat