neděle 31. července 2022

Pool of Radiance – stíny nad Phlanem

 

Tentokrát něco o stinných stránkách PoR a gold box enginu jako takového. (Svým způsobem se budu opakovat, hodně podobné věci jsem vytýkal i sérii gold box her z Krynnu.)

 

1) Taktická stránka hry je solidní, ale možná trochu přeceňovaná, zejména v úvodních částech hry. Kouzla jako Sleep a Stinking Cloud až absurdně snadno řeší souboje (které by na druhou stranu jinak byly velmi obtížné až neřešitelné). Fighter na levelu 1 má lepší brnění a víc hit pointů než goblin level 1, ale vše ostatní (šance na zásah + udělované zranění) mají přibližně stejné a těch goblinů je v některých úvodních bitkách i 4x víc než členů skupiny. (A léčivé nápoje se nedají nakoupit.)


Jeden z mála druhů nepřátel, u kterých se vyplatí přememorovat na jiná kouzla jsou nemrtví.

To na druhou stranu znamená, že ač si teoreticky můžete udělat skupinu z šesti bojovníků nebo šesti kouzelníků, v praxi to pravděpodobně nebude fungovat, nebo jen velmi těžko. V guildě, kde vaše postavy levelují, si můžete najmout NPC a tím pořešit to, co vám proti aktuálním nepřátelům ve skupině chybí, ale z dlouhodobého hlediska to není moc výhodné ani uživatelsky příjemné (nemůžete je ovládat v bitkách a jejich AI je nevalná, ubírají vašim postavám body zkušeností, zlaťáky a někdy shrábnou i magické předměty, co vypadnou z vašich nepřátel). 

 

Wyverna, nikoli drak.

 

2) Random encountery jsou otravné, vlastně i špatně udělané.

- Hra neobsahuje mechanismus (např. dovednost, kouzlo nebo vybavení), s jehož pomocí by bylo možné šanci na nechtěný random encounter výrazně snížit. (Aspoň že lze s potkanými potvorami vyjednávat nebo před nimi utéct, to je významné plus.). Jediná možnost je absolvovat jich v příslušné lokalitě daný počet, po určitém počtu triggerů (10?-12?) se asi přestanou objevovat. Což jinými slovy znamená, že není jiné řešení, než si je (tedy něco nudného a otravného) prostě odkroutit. To není zábava.


 

 - Jsou repetitivní. 

 

Evil looking frogs

 - Jsou proti poměrně velkým hordám, takže jsou zdlouhavé. (To od pátého levelu řeší kouzlo Fireball, ale těch máte pár denně, a pokud vás potvory přepadly během odpočinku, tak jste pravděpodobně odpočívali právě proto, abyste si je obnovili.)

 

bubgear

- V okolí města jsou ještě zdlouhavější, protože potvory na taktické mapě začínaj mnohem dál od vás než ve městě nebo dungeonu. Navíc jsou tady hordy nepřátel početnější, mám dojem, že i i častější, a do questových lokací to je dál, takže jich musíte absolvovat víc a pokud vás náhodný encounter vyčerná, tak se musíte vracet delší cestu pustinou, a pravděpodobně potkáte další, který vás už může srazit do kolen.

Dridery potkáte pod širou oblohou.

 

 - Přinášejí absurdně nízké hodnoty expů a vlastně a ani loot z nich nepotřebujete.

 

Stejně tak hypogrify

 

- Pokud byste měli hrát „férově“ a místo loadování s nimi počítat, tj. mnohem častěji se vracet do bezpečných zón a odpočívat jen tam, hře hodně nabude herní čas, ale bohužel bude vycpaný nudnou vatou.

 

Divoká svině

 

Některé obrázky (jako třeba tyhle dva) mi přijdou výrazně propracovanější než ostatní.


3) Všechna seslaná kouzla musíte při odpočinku všechna znovu ručně naklikat. Což znamená stisknout:

 (M)agic

(M)emorize

(š)ipkami najet na příslušné kouzlo

(M)emorize tolikrát, kolikrát ho chcete memorovat

(N)ext, abyste se dostali na druhou stránku seznamu s kouzly 2. a 3. tabulky

(š)ipkami najet na příslušné kouzlo

(M)emorize tolikrát, kolikrát ho chcete memorovat

(š)ipkami najet na příslušné kouzlo

(M)emorize tolikrát, kolikrát ho chcete memorovat

Esc

Esc

(Y)es

 A pak až spát. Místo abyste šli rovnou spát a automaticky si obnovili všechna kouzla, která jste ten den seslali, tak musíte 20x stisknout různé klávesy. Meh.

Obří ještěři

 

4) Nefunkční ekonomika. Prakticky jediné vaše výdaje jsou za levelování postav, možná sem tam nějaké léčivé kouzlo, pokud sami nemáte klerika, který by ho zvládl. S výjimkou vrhacích šipek pro mágy a nějakých těch šípů se ve hře nedají koupit žádné consumables a obchody nenabízení ani zajímavé vybavení. Vyjma toho se velmi rychle stanete přetížení mincemi. Navíc se ve hře vyskytuje bug, díky kterému vaše postavy někde přijdou k více než 65 000 cenností, přičemž jednu každou z nich lze proměnit za stovky až tisíce zlatých (a narozdíl od mincí vás nezatíží).

 

 Absurdní množství šperků

5) V souvislosti s dohráním hry a úvahami nad přenesením vašich postav do dalšího dílu vyplavaly další dva nesmysly, které jsem zmínil v sérii článků o gold box hrách z Dragonlance (a jsou to chyby D&D, nikoli gold boxu). 

a) Většina ras má různá povolání zastropovaná. (Znovu se musím ptát, proč? Proč se půlčík nemůže stát velkým válečníkem a trpaslík velkým zlodějem?) 

b) Oživení pomocí kouzla Raise Dead (zde dostupné pouze v chrámu) sníží oživené postavě hodnotu Constitution permanentně o 1 (takže v některých případech i počet hp). 



Takovej ohnivej obr by se zastropovat nikdy nenechal.

 Obojí jsou výjimečně nezábavná a navíc bezdůvodná omezení.

 

Displacer beast je D&D klasika, která potěší vždycky.

6) Lehce rušivá zvláštnost je ještě nedomyšlené samovolné léčení během odpočinku. Pokud se nechcete při odpočinku doléčovat kouzly vašich kleriků (což je jednak nepříliš efektivní a jednak – bez možnosti automatického re-memorování – strašlivý voser a ztráta času), tak se léčíte tempem 1 hp za den. Není proto neobvyklé, že v hostinci strávíte měsíc a pak se jakoby nechumelilo vrátíte do čtvrti, jejíž čištění jsem před měsícem přerušili.

 

Džin z lahve

2 komentáře:

  1. Naprosto chápu, že některé prvky, které baví jednoho /třeba mě/ se nemusí líbit jinému. Já jsem moc rád, že někdo je ochotný si PoR zahrát a napsat o tom několik článků! Fakt klobouk dolů. Co se týče soubojů, já osobně je mám za nejlepší, co kdy se v crpg objevilo. Beru ale samozřejmě soubojový enginu obou goldbox sérií, protože se malinko vyvíjel a vylepšoval.

    Nejprve jsem chtěl reagovat na všechny výtky, ale to bylo as na dlouho. Navíc někdo jiný už si dal práci a combat engine podrobil recenzi:
    https://crpgaddict.blogspot.com/2011/06/pool-of-radiance-combat.html
    Myslím, že shrnul vše podstatné, co se mně na bojích v PoR líbí. Zážitků mám stále z hraní této hry fůru a dodnes na některé souboje (či sérii soubojů) vzpomínám. Cítil jsem se v nich prostě nejlépe.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za commenty, jsem rád, že to tu někdo i po té několikaleté odmlce ještě čte. :-) Můj příspěvek klasicky vyzněl až neférově negativně, hra mě bavila a užil jsem si ji. (Ale nedokážu nevnímat a nezmínit to, co mi na ní vadilo.)
      Crpgaddict mám rád, má to hodně dobře srovnaný, i když vkus na hry a jejich soubojové systémy je samozřejmě do značné míry subjektivní věc (ale nějaká ta objektivní měřítka se najít dají).
      A jsou tady taky věci, které můj a addictův úhel pohledu odlišují. On hrál Pool of Radiance poprvé už v mládí, takže ten dobrý dojem z něj má zarytý hodně hluboko pod kůži a hraje u něj roli i nostalgie. I v rámci svého blogování se dostal k PoR v kontextu dobových her, protože k nim přistupuje chronologicky, a v takové konkurenci ty výjimečně dobré tituly, mezi které PoR určitě patří, září ještě víc. (Nemluvě o tom, že nepřeskakuje, takže než se od jedné hry v goldbox enginu dostane ke druhé, musí se prokopat desítkami průměrných a podprůměrných titulů.)
      Pro mě PoR nepředstavuje nostalgickou vzpomínku (tou je pro mě Dungeon Master a Eye of Beholder) a při hraní a vstřebávání dojmu z PoR se nesnažím vymazat si z hlavy zkušenosti z her, co přišly po něm, jako je třeba Baldur's Gate.
      Další věc je, že addict má rozhodně vyšší odolnost vůči repetitivnosti než já. Naopak na jiné věci je zase citlivější než já, třeba PoR vytýká nefunkční ekonomiku, která by mně zas až tolik nevadila, ale mezi negativy ji zmiňuji, protože je nefunkční skutečně absolutně.
      Další věc, kterou jsem si vlastně poprvé přečetl u addicta a musel jsem mu dát za pravdu, je, že herní systém Dungeons & Dragons, zejména použitý 1:1, není pro počítačovou hru žádné terno. :-(

      Vymazat